Robotic Process Automation

Robotics Process Automation (RPA) helpt bedrijven om routineklussen te automatiseren. Software robots voeren deze taken uit, waardoor processen gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. Zo kunnen medewerkers zich op zaken richten die er écht toe doen. Je vindt RPA dan ook steeds vaker terug in bedrijfssoftware.

Wat is Robotic Process Automation (RPA)?

Het overtypen van informatie, het handmatig invoeren van facturen of het handmatig resetten van een wachtwoord: het zijn slechts enkele voorbeelden van de eindeloze lijst ‘standaard’ taken die steeds terugkomen. Deze taken kosten medewerkers veel tijd, en de organisatie veel geld.

Robotic Process Automation (RPA) is een soort softwareschil die om de bestaande IT-systemen heen komt te liggen, waarmee je repeterende taken en op regels gebaseerde processen kunt automatiseren. De software robots hebben geleerd hoe ze de taken uit moeten voeren.

Wil je sparren over dit onderwerp?

Vanuit mijn ervaring en vanuit meerdere gesprekken met bedrijven kan ik veel vragen beantwoorden over dit onderwerp. Maar ik kan zelf natuurlijk ook nog altijd leren. 

Wil je meer over RPA weten of kan je mij nog wat informatie verschaffen? Bel mij dan op onderstaand nummer.

Remko Hoekstra 0643362209

Remko Hoekstra Xtandit

Voordelen van RPA

Voorbeelden van RPA software robots

Software robots voor datamanagement

Databeheer kost medewerkers veel tijd. Bots voor datamanagement helpen de medewerker bij het verzamelen, aanpassen en het gebruiken van data.

Software robots voor HR

Hoewel human resources misschien niet de eerste afdeling is waar je aan denkt bij de inzet van robots, zijn er juist op deze afdeling veel terugkerende, gestandaardiseerde taken. Zo kunnen HR-bots formulieren ‘lezen’ en direct opslaan op de juiste plaats in het systeem.

Software Robots voor factuurverwerking

Software robots die zich bezighouden met factuurverwerking, ‘lezen’ zelf de facturen. Deze koppelen ze automatisch aan de juiste informatie in het systeem. Hiervoor gebruiken ze bijvoorbeeld OCR (Optical Character Recognition).

Software robots voor IT-diensten

Deze software robots kunnen het IT-service team goed ondersteunen. Ze nemen de medewerkers de saaie, steeds terugkerende taken uit handen. Denk bijvoorbeeld aan een aanvraag voor een wachtwoordreset.

De IT-service robot ‘leest’ de aanvraag en ziet dat het om een terugkerende, eenvoudige taak gaat en zorgt ervoor dat het wachtwoord opnieuw ingesteld kan worden.

Ontwikkelingen RPA

Robotic Process Automation oplossingen worden snel geavanceerder. De virtuele robots worden steeds beter in het herkennen van informatie. Zo kunnen ze informatie herkennen uit gescande documenten, audio, video en andere ongestructureerde data.

via GIPHY

RPA wordt nog slimmer als softwareoplossingen zelf gaan leren met behulp van deep learning en Artificial Intelligence. De komende jaren zullen we steeds meer gebruik gaan maken van deze intelligente RPA-oplossingen.

Software die gebruik maakt van RPA