thermo_king_transportkoeling

Thermo King

Thermo King houdt het hoofd koel

Thermo King, een onderdeel van het beursgenoteerde Ingersoll Rand, bestaat reeds sinds 1938. Vandaag de dag is zij wereldwijd leider in transportkoeling. Met ca. 600 vestigingen is er voor transporteurs altijd wel een vestiging in de buurt in het geval van pech onderweg. Een goede relatie van Xtandit waar wij trots op en blij mee zijn!

Wat is het business model van Thermo King?

"Wij zijn een verkoop- en serviceorganisatie in koelmotoren", aldus Henk Lammertse, Algemeen Directeur bij Thermo King Nederland. "Dat doen wij eigenlijk via twee kanalen. Enerzijds via de carrosserie-bouwers, dat zijn bedrijven die trailers bouwen. De carrosserie-bouwer zal de klant dan adviseren over de koelmotor. Andersom komt het natuurlijk ook heel vaak voor dat een transportbedrijf een trailer koopt en vooraf al aangeeft dat hij een Thermo King koelmotor wil. Wij leveren die koelmotoren in drie segmenten: trailers, trucks (Henk wijst uit het raam naar een enorme vrachtwagen) en dan heb je nog de kleinere busjes en bestelauto’s met elektrische koelers."

"Wat de service betreft, verkopen wij heel veel koelmotoren met een onderhoudscontract. Daarnaast leveren wij ook ad-hoc service: 'de koelmotor is kapot en ik heb geen contract, ik rijd ff naar Rotterdam of naar Heerenveen om m’n motor te laten maken’. Maar dat kan ook een Russische chauffeur zijn met een wagen vol met groenten en een kapotte motor. Dan heeft hij een app om te kijken waar de dichtstbijzijnde vestiging is. Hoe wij dan ons geld krijgen van zo’n Rus? Zijn bedrijf moet garant staan en wanneer hij een contract heeft bij onze Europese serviceorganisatie is het helemaal geen probleem. Dan verrekenen wij het intern."

Met dezelfde, directe, Rotterdamse, aanpak blijken Thermo King en Xtandit een goede match.

Hoe belangrijk is het voor jullie om wereldwijd te zitten?

Met ca. 600 vestigingen wereldwijd, heeft Thermo King een uitgebreid servicenetwerk. Henk legt het belang hiervan uit: "Er zijn natuurlijk wel meer mensen die een koelmotor kunnen repareren, maar dan heb je nog niet zozeer een servicenetwerk. En zeker mensen die internationaal rijden hebben er heel veel baat bij dat zij overal geholpen kunnen worden. Moet je je voorstellen als je naar Spanje rijdt en je koelmotor vertoont een storing… dan kan je zo een enorm bedrag aan lading weggooien. En de marges in de transport zijn niet zodanig hoog dat dit gemakkelijk gedragen kan worden."

Uitgelicht: Xtandit Managed Services

Thermo King maakt gebruik van Xtandit Managed Services (XMS).  Zo heeft Thermo King geen omkijken meer naar het printerpark. Dankzij proactief beheer van het printerpark en ons relatiemanagement denken wij echt met Thermo King mee.

Lees meer over XMS
mps_mara

Hoe blijft Thermo King zich ontwikkelen?

Henk vertelt: "In de afgelopen drie jaar dat ik hier werkzaam ben, zijn wij flink aan het veranderen geweest. Wij hebben de verkoop en service veel dichter bij elkaar gebracht. De serviceregio’s staan nu gelijk aan de verkoopregio’s. Ook de processen blijven wij continu optimaliseren. De moedermaatschappij Ingersoll Rand is vanuit de Verenigde Staten druk bezig met digitaliseren, waar Thermo King van meeprofiteert. Maar ook vanuit Thermo King zijn wij de afgelopen jaren druk bezig geweest met het optimaliseren van onder andere de printomgeving."

Hoe zou je de relatie met Xtandit omschrijven?

Henk neemt geen blad voor zijn mond. Gevestigd in Rotterdam, matcht zijn directe aanpak heel goed met Xtandit: "Ik vind dat een relatie zich uitdrukt in het aantal klachten dat er is en volgens mij is dat heel beperkt. Als er een probleempje is dan melden wij dat gewoon en dan wordt het heel snel opgelost. Meestal ligt het contact bij Mara, Customer Relationship Manager, en zij is echt van het servicegedeelte. Zij houdt de vinger aan de pols en eigenlijk hebben wij het altijd alleen maar over leuke zaken. Ik vind het heel goed dat Xtandit dit separaat van de verkoop houdt. Dankzij de focus op relatie management zie ik jullie minder als een dozenschuiver dan de leveranciers die ik in het verleden heb meegemaakt."

Direct een expert spreken over Xtandit Managed Services? 

Laat dan een terugbelverzoek achter via ons formulier en we bellen je zo spoedig mogelijk op om kennis te maken.

Bel mij terug
experts Xtandit