Right To Play referent Xtandit

Right To Play

Right To Play

Right To Play is een internationale humanitaire organisatie die al vijftien jaar sport- en spelactiviteiten voor kinderen organiseert in de meest achtergestelde gebieden ter wereld. Door sport- en spelactiviteiten op te zetten wil Right To Play een bijdrage leveren aan de gezondheid en ontwikkeling van kinderen die in deze gebieden leven.

Hoe is Right To Play ontstaan?

Johann Olav Koss was in 1994 in Lillehammer de grootste plaag van de Nederlandse schaatsers. “Hij won daar drie gouden medailles en doneerde zijn prijzengeld aan Olympic Aid, een organisatie waar hij toen zelf verbonden aan was”, vertelt Claire van Bekkum, manager corporate en evenementen bij Right To Play. “In het kader daarvan bracht hij een bezoek aan een project in Eritrea. Koss zag daar met eigen ogen de verslagenheid van de kinderen die tussen de wrakstukken en tanks aan het spelen waren. De martelaren uit de oorlog waren voor die kinderen de rolmodellen zoals wij die zagen in sporters en popsterren. Na de Olympische Spelen is hij allerlei sportspullen gaan brengen. Hij vroeg zich wel af of hij de goede keuze maakte door sportbenodigdheden te gaan brengen. Deed hij er niet beter aan om de bevolking voedsel te geven? De toenmalige president van het land was juist wel te spreken over het sportinitiatief van Right to Play. Hij zei: 'eindelijk worden we als echte mensen gezien, niet alleen als mensen die in leven gehouden moeten worden.' Het werd dus als een heel mooi kado beschouwd.”

In de loop der jaren is de organisatie gegroeid en zijn er in allerlei landen vestigingen opgericht. Tot op heden heeft Koss vanuit het hoofdkantoor in Canada nog steeds de dagelijkse leiding. Ook Nederland heeft een eigen Right To Play team, bestaande uit zes medewerkers, dat werkt vanuit een kantoor in Den Haag. De medewerkers van de humanitaire organisatie proberen vanuit Nederland zoveel mogelijk geld in te zamelen.

Hoe helpt Right To Play 1 miljoen kinderen per week?

Het inzamelen van geld is hard nodig om iedere week voor 1 miljoen kinderen activiteiten te kunnen organiseren. In 2018 wil Right To Play dit aantal verdubbeld hebben.

Wat de organisatie ook organiseert, de activiteiten van Right To Play zijn altijd gebaseerd op drie pijlers: onderwijs, gezondheid en vreedzaam samenleven. Zo leert de organisatie bijvoorbeeld aan kinderen hoe ze zich kunnen beschermen tegen de malariamug.

“We pakken een activiteit van Right To Play altijd heel gestructureerd aan”, weet Van Bekkum. “De kinderen komen bijeen en de lokale coach legt uit wat ze gaan doen. Ze doen een warming up, ze spelen het spel en ze praten er daarna over. De bedoeling is om ze vaardigheden te geven die ze in de dagelijkse praktijk ook kunnen gebruiken. De lokale coaches worden door ons opgeleid. Zij staan in het centrum van wat we doen vormen de spil van de organisatie. Een hoofdcoach kan andere kinderen ook weer opleiden tot junior coaches.”

Wij houden de overheadkosten graag zo laag mogelijk

Claire van Bekkum
Right to Play

Wat voor resultaten boekt Right To Play?

Als het kan gaat Right To Play voor tastbare resultaten. Het gebruik van malarianetten is daar een goed voorbeeld van. “Als Unicef bijvoorbeeld meet hoeveel mensen weten dat ze zo'n net moeten gebruiken, blijkt minder dan dertig procent te weten dat dat nodig is. In onze programma's zien we dat 84 procent weet hoe je je het best kunt beschermen tegen de malariamug.”

Hoe zijn de kosten voor printen zoveel mogelijk teruggedrongen?

Om de overheadkosten zo laag mogelijk te houden is Anouk Janmaat, manager office, finance en vrijwilligers, altijd op zoek naar manieren om hierop te besparen. “Hoe lager onze overheadkosten zijn, hoe meer geld er over blijft voor de projecten. In 2013 vond ik dat we eigenlijk te veel geld kwijt waren aan onze printkosten. Ik ben gaan onderzoeken hoe we die kosten naar beneden konden brengen. Ik kwam in contact met Xtandit.” Samen zijn ze op zoek gegaan naar een goedkopere oplossing voor het printen. “Vanaf het begin heeft Xtandit echt met ons meegedacht hoe we de kosten zo laag mogelijk konden houden. Xtandit begrijpt ook waarom wij die kosten laag willen houden.”

Printen is belangrijk voor Right to Play, er gaan nogal wat prints doorheen in een jaar. “Niet alleen om de notulen voor de vergadering te printen, maar vooral om formulieren te printen waarop mensen kunnen aangeven dat ze ons graag willen steunen.”

Per januari 2017 heeft Xtandit het sponsorcontract met Right to Play met vijf jaar verlengd.

Meer weten over onze sponsoringen?

Bij Xtandit vinden we het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Daarom sponsoren wij diverse goede goede en steunen wij diverse (regionale) sportinitiatieven.

BEKIJK AL ONZE SPONSORINGEN

Bekijk al onze sponsoringen
teamfoto damtotdam sponsoring
Eva van der Meer
Manager Marketing en Communicatie
06-43362228
Eva van der Meer Xtandit