"Wij willen de garagist volledig ontzorgen, zowel online als offline"

Bekijk de case
oersterk-imotive_

De garagist volledig ontzorgen, zowel online als offline. Daar draait het om bij creatief data- en marketingbureau i-Motive om. Sander van Straalen werkt hier al ruim drie jaar als projectmanager. Aan de hand van klantgegevens stuurt i-Motive (onderdeel van de Oersterk Reclame Groep) gepersonaliseerde mailings naar eindklanten. Om efficiënt te werken en de kwaliteit te waarborgen produceert het bedrijf al hun mailings in eigen huis. Daarvoor hebben ze een snelle machine nodig die constante kwaliteit levert. Samen met Xtandit zijn ze de opties gaan verkennen en kwamen ze uit op de Xerox Versant 80.

Wat doet i-Motive?

Al ruim 13 jaar verzorgt i-Motive marketing en communicatie in de automotive sector. Het bedrijf begon ooit vanuit het idee dat garagehouders hun eindgebruikers – autobezitters – beter wilden informeren over hun APK. “Mensen vergeten de APK vaak, of zijn niet trouw aan één garage”, vertelt projectmanager Van Straalen. “Daar zagen wij een markt in, we wilden meer loyaliteit creëren. Wij zijn gepersonaliseerde mailings gaan maken om mensen vanuit hun garage te herinneren aan hun APK beurt. Aan de hand van de klantgegevens weten wij precies wanneer de auto van Jan of Piet toe is aan een APK en kunnen hem dus ook persoonlijk aanschrijven. Zo kunnen garagisten klanten aan zich binden waardoor hun werkplaats beter gevuld wordt.”

De 15 medewerkers - waaronder ontwerpers, DTP’ers, websitebouwers, project managers en mensen in de buitendienst - zorgen samen dat garagisten volledig ontzorgd worden, zowel online als offline. Van Straalen: “De APK mailing is nog steeds een belangrijk onderdeel, maar in de loop der jaren hebben we ons aanbod veel breder getrokken tot een compleet pakket. Het kan gaan om een website  met een occasion portal of een afspraakmodule er achter, maar ook een APK reminder of een loyaliteitsmail in de vorm van een verjaardagskaart. Zo kan de garagist zich bezighouden met waar hij goed in is: auto’s verkopen en onderhouden.”

De klanten van i-Motive zijn garagisten, van onafhankelijke garagebedrijven tot dealerbedrijven. “Klanten kiezen voor ons omdat wij heel veel data hebben waarmee we garagebedrijven kunnen ondersteunen om zowel hun vaste klanten als hun potentiële klanten te benaderen om het onderhoud van hun auto bij het betreffende autobedrijf te laten doen. Wij zijn een van de weinigen in Nederland die dat zo goed kunnen aansturen.”

Hoe speelt i-Motive in op de trends in de branche?

Toen de digitale pers zijn intrede deed in Nederland was i-Motive een van de eersten die daar op insprongen om hun idee van gepersonaliseerde mailings goed ten uitvoer te brengen. “Dat was toen nog een beetje een gevaarlijke wereld. We hadden net internet, digitaal drukken was nieuw en toen kwam ook nog het personaliseren. Daarvoor moest je kunnen praten als Brugman, want mensen vroegen zich af hoe we aan die gegevens kwamen. Ze vonden het eng”, vervolgt Van Straalen.

Hij ziet de digitalisering van de markt als een kans die je met twee handen moet beetpakken. “Alleen online werken is geen optie. Alleen offline werken ook niet. Je moet juist beide werelden aan elkaar knopen. Zo kun je met één boodschap naar buiten treden die op verschillende manieren benaderd wordt. Door een Facebookadvertentie, mailing, WhatsApp of landingspagina te combineren met een poster op locatie worden mensen continu van alle kanten met dezelfde boodschap geïnformeerd. Dat maakt het sterk.”

Bij welke uitdaging heeft Xtandit i-Motive kunnen helpen?

i-Motive produceert alle mailings in eigen huis. Dat is niet alleen snel en efficiënt, zo houden ze ook zelf de controle over de kwaliteit die uit de machines komt. Tot voor kort hadden ze daar drie machines voor, nu hebben ze de Xerox Versant 80, één machine die hetzelfde doet als de drie machines samen. “We wilden een snelle machine met een constante kwaliteit, die goed overweg kan met onze eigen software. We werkten al nauw samen met Xtandit en zijn met hen gaan kijken welke machine bij ons paste”, vertelt Van Straalen.

Wat zijn de voordelen van de Xerox Versant 80?

De Xerox Versant 80 is precies wat i-Motive zocht. Van Straalen: “Onze mailings moeten vaak op dik papier worden geprint, wat de snelheid van de machine naar beneden kan brengen. Dat kan bij ons niet want wij moeten op tijd leveren. In deze Xerox machine is een module gebouwd die zorgt dat de snelheid behouden wordt. De prijs-kwaliteit verhouding is ook erg goed.”

Bekijk de Versant 80
xerox versant 80 digitale drukpers Xtandit

Hoe verliep de samenwerking met Xtandit?

Het klikt tussen Xtandit en i-Motive. Van Straalen: “Ik weet niet waarom, het is een gevoel. Dat vind ik belangrijk, dat je een goed gevoel bij mensen hebt. We worden prettig geadviseerd en het eindresultaat klopt met het advies. De producten zijn goed, dat is natuurlijk ook heel belangrijk. Daar moeten we op kunnen vertrouwen zodat wij onze kwaliteit kunnen waarborgen. Als dat allemaal klopt, wie ben ik dan om daar nee tegen te zeggen?”

Joost van Hensbergen
Account Manager
06-43362212
Joost van Hensbergen Xtandit