Referentie Drukkerij Printing Xerox Versant 2100

Drukkerij Printing

De Amersfoortse drukkerij Printing is flink veranderd door de opkomst van het internet. “Printing is in 1974 ontstaan als een kleine offsetdrukkerij, het familiebedrijf is opgericht door mijn ouders en groeide al snel uit naar een groter bedrijf van negen medewerkers”, vertelt Dimitri van Schaik. “De afgelopen twee jaar zijn we veranderd van een offsetbedrijf naar een digitale drukkerij waar we het hele product van A tot Z in eigen huis maken.”

Hoe is drukkerij Printing omgegaan met de teruglopende vraag naar offset drukwerk?

Internet heeft de communicatie enorm veranderd waardoor de vraag naar offset huisstijl drukwerk aanzienlijk is afgenomen, merkt Van Schaik. “Wij richten ons daarom vooral op het digitale drukwerk en hebben zelfs geen offset apparatuur meer in huis. De afgelopen twee jaar zijn wij van vijftig procent offset en vijftig procent print naar twintig procent offset en tachtig procent print gegaan.” Die omschakeling heeft Printing heel goed op kunnen vangen met de aanschaf van een nieuwe machine, de Xerox Versant 2100 Pers. “Ik was net bezig met de aanschaf van een nieuwe machine toen ik een telefoontje kreeg van de vertegenwoordiger van Xtandit. Ik had nog geen idee wat er in de markt speelde en ben me na dat telefoontje in de Versant gaan verdiepen.”

Waarom is er gekozen voor de Xerox Versant 2100?

Het onderscheidend vermogen van de Versant zit hem volgens Van Schaik vooral in zijn stabiele kleurmanagement. “De kleur is constant van print 1 tot print 2000. Ook de registratie op het vel is continu gelijk. Je kunt je voorstellen hoeveel voorbereidend werk dat wegneemt voor de print operator, die kan nu een hele order in principe in één keer met dezelfde stand verwerken. Voorheen waren we continu bezig met kalibreren, afstemmen, rechtstellen en kleurbeheer maar dat doet de Versant nu allemaal automatisch. De print operator is dus alleen nog maar bezig met printen in plaats van met het afstemmen van de printer. Vooral omdat wij vrij veel kleine orders hebben en dus veel wisseling van papiersoorten hebben, is een snellere doorlooptijd voor ons echt een uitkomst.”

Hoe is de kwaliteit van het drukwerk? En wat vinden de klanten?

Naast de snelheid is van Schaik ook te spreken over de kwaliteit van de machine. “De afdrukkwaliteit is bijna te vergelijken met offset drukwerk. Het drukwerk ziet er stukken mooier uit dan voorheen maar de prijs blijft gelijk.” Die verandering merken de klanten blijkbaar ook. Van Schaik: “We zien een snellere orderstroom ontstaan. Vooral voor reclamebureaus, die zelf ook weer verantwoordelijkheid dragen voor hun product, is die prijs-kwaliteit verhouding erg belangrijk.”

Hoe zorgt Drukkerij Printing ervoor dat klanten sneller bediend kunnen worden?

Naast de aanschaf van de Versant heeft Van Schaik nog een stap gezet om de workflow binnen het bedrijf te verbeteren. “Ik heb iemand aangenomen die zich puur met vormgeving bezighoudt. Voorheen deed ik dat samen met de print operator, waardoor we soms niet eens aan het printen toekwamen. Nu kan de print operator zich volledig bezighouden met het aansturen van de printer, waardoor die de hele dag draait. En als er voorheen een order binnenkwam maar de print operator was bezig met het aansturen van de printer, kon ze niet meteen met een ontwerp beginnen. De vormgever kan dat nu wel, wat het productieproces versneld. Sneller kunnen leveren resulteert in meer werk en we kunnen meer klanten bedienen. Denk maar aan een klant die plotseling een plaats op een beurs krijgt en snel een ontwerp of concept nodig heeft. Vroeger zouden we die order niet in behandeling kunnen nemen, nu wel. ”

Met één medewerker meer heeft Printing nog steeds een klein team waarvan iedereen betrokken is bij het eindproduct. Daarin zit volgens van Schaik de kracht van de drukkerij. “Iedereen heeft zijn eigen taak, maar we zijn constant met elkaar in overleg. Dat maakt het werk leuk en het zorgt voor een goed eindproduct. Ons machinepark is bovendien zo afgestemd dat wij het totale plaatje in eigen huis kunnen leveren. Zo niet, dan hebben we een netwerk om ons heen waar we vrij snel mee kunnen schakelen zodat we alsnog het totaalplaatje kunnen leveren. Als een order binnenkomt, kijken we of het een herhalingsorder is of dat er vormgeving bij komt kijken. Dan gaat onze eigen vormgever ermee aan de slag en na goedkeuring wordt de opdracht in ons printproces ingepland en vervolgens in eigen huis afgewerkt.”

Wij zien kansen en groei in digitaal drukwerk

Dimitri van Schaik
Drukkerij Printing

Hoe onderscheidt Drukkerij Printing zich van goedkope ‘internetdrukkers’?

Natuurlijk ziet Van Schaik ook het gevaar van de goedkope internetdrukkerijen op de loer liggen. Toch merkt hij ook een andere tendens op. “Steeds meer klanten hebben behoefte aan overleg en service. Ze willen het papier zien en voelen, een proefdruk bekijken en zeker weten wat ze als eindproduct krijgen. Bij een internetdrukker lever je een bestand aan en zie je wel wat je terugkrijgt. Bij ons kan de klant overleggen met de vormgever en de afwerker om te kijken of het product haalbaar is, hij wordt continu bij het proces betrokken. Zo kunnen wij een unieke order maken en afwijken van de standaardwerken van een internetdrukker. Dat maakt ons niet de goedkoopste, maar we kunnen een opdracht wel helemaal op de wensen van de klant afstemmen. Ik verwacht dat dat in de toekomst steeds belangrijker wordt, service bieden en samen met de klant het product maken.”

De betrokkenheid en service die Printing zijn eigen klanten biedt, waardeert Van Schaik ook in leveranciers. Van Schaik: “Xtandit dacht met me mee en dat gaf me vertrouwen. Wegens die betrokkenheid zie ik Xtandit dan ook meer als een adviserende partij dan een verkopende partij. Daardoor klikt het heel goed. Als we de Versant niet zouden hebben aangeschaft, zouden we orders zijn misgelopen die we nu wel kunnen aannemen. Voorheen dacht ik wel eens als ik een aanvraag kreeg: dat durf ik net niet aan. Nu zeg ik: kom maar op! Met de Versant kunnen we elke order aan.”

Welke kansen liggen er nog?

Van Schaik ziet nog steeds groei en kansen in het digitale drukwerk. “Bij ons zit de groei hem vooral in het colour printwerk. Voorheen verloor je wel eens order omdat klanten prijstechnisch niet voor 50 brochures kozen, maar er ook niet meer nodig hadden. Nu kiezen juist steeds meer klanten voor variabel drukwerk met kleinere oplagen. Daar kunnen wij met de Versant heel goed op inspelen.” In de toekomst hoopt Van Schaik ordergroei te creëren en steeds meer van het huidige offset naar digitaal print te halen, waardoor de klant als eindgebruiker het verschil niet ziet. “Ik hoop dat ik dat binnen vijf jaar kan realiseren, misschien gaat het zelfs wel sneller met de Versant. Ik zie nu al een orderverschuiving, orders waar voorheen een offsetpers voor neergezet moest worden kunnen nu met de Versant worden uitgevoerd. Dat had met onze vorige apparatuur niet gekund.”

Uitgelicht: de Xerox Versant 2100

Drukkerij Printing kan nu sneller leveren, wat dus resulteert in meer werk en een hogere klantentevredenheid. Denk maar aan plotselinge opdrachten voor een beurs bijvoorbeeld, vroeger zouden ze dit soort opdrachten niet aan kunnen nemen. Maar nu de Versant er is, durven ze dit wel aan omdat ze de hele order in één keer met dezelfde stand kunnen verwerken.

Bekijk deze digitale pers
Xerox Versant 2100 Digitale drukpers Xtandit

Meer weten?

De Manager van ons grafische team, Ivo Bakker, staat Drukkerij Printing bij met raad en daad. Wil je meer weten over deze case of de oplossing? Neem dan contact op met Ivo.

Ivo Bakker
Sales Manager
06-43362206
Ivo Bakker Xtandit