toekomst xerxes group.jpg
NIEUWS

Een blik in de toekomst met Jo

21 november 2019
Esther Kolpa

De afgelopen 30 jaar is er een hoop veranderd binnen Xtandit. Na een interessante blik terug in de tijd met Rob van Tiel, vertelt Jo van Onsem over toekomst van Xerxes Group, waar Xtandit deel van uitmaakt. Het afgelopen jaar heeft Xerxes Group een mooie ontwikkeling doorgemaakt: ‘Met DocVisie en Ricoh Midden Nederland in hetzelfde huis voorzien we in een noodzakelijke uitbreiding van ons portfolio. We kunnen het ons niet meer permitteren een verlengstuk van Xerox te zijn’. Het was tijd voor verandering, zo maakten de aandeelhouders op uit de cijfers. ‘De aandeelhouders vroegen mij om de Xerxes Group uit de nood te helpen. Het moment was daar om bepaalde posities te veranderen. Binnengestapt in de holding als nieuwe Algemeen Directeur startte ik toen pas aan de ontdekkingstocht om de situatie van het bedrijf in kaart te brengen. Al snel concludeerden we dat we aan de slag moesten met een herstructurering. En dat kon alleen maar door in te zetten op de digitale technologie, die ons kan helpen om te reorganiseren’.

Niet alleen Xtandit zet de stap naar digitalisering, ook de rest van werkend Nederland doet dit. Door te digitaliseren kun je de benodigde efficiëntieslagen maken. Iets waar Xtandit al langer op in probeerde te spelen, maar wat nog niet helemaal van de grond kwam. Jo: ‘Zo’n 15 maanden geleden zag ik Xtandit in relatie tot haar klanten als niet meer dan, even plat gezegd, een boxenschuiver. De successen die wij al jarenlang met onze software partner Expansion beleven, willen wij nu doortrekken met partijen als Microsoft en Workspace 365’.

blik in de toekomst met xerxes

Daarnaast gelooft Jo in transparantie naar de klant: ‘Niet meer op een duistere manier jouw relaties voor 5 jaar aan een verplichting vasthouden. We willen van een ‘gewoon’ tevreden klant naar een enthousiaste klant, die deel wil uitmaken van de community, om de loyaliteit van klanten vervolgens te belonen met een ondernemersmentaliteit. Zo werken wij constant aan snelle reactietijden en het creëren van echte waarde, wat je kan verwachten van een betrouwbaar huis met een goed kwaliteitsproduct’.

Of we over 30 jaar nog steeds bestaan en op welke manier, kan Jo niets zeggen: ‘Ooit wel eens geleerd om nooit op hypothetische vragen te antwoorden, want dat kan je niet’. Hij gelooft wel dat ons ondernemerschap en de aanwezige kwaliteit een goede basis is in een economisch gezond land als Nederland. ‘Zolang we altijd zoeken naar vernieuwing en onszelf voldoende blijven uitdagen, dan is er geen enkele reden waarom dit niet nog 50 of 100 jaar door blijven gaan’.

Rob en Jo kijken elkaar lachend aan als Jo zegt: ‘Ik kan niet in de glazen bol kijken en weet dan ook niet of je mij tegen die tijd nog wilt zien’. Rob vult aan: ‘Nog 30 jaar hier is wel heel erg lang, maar misschien dat ik dan met mijn rollator bij het 60-jarig jubileum binnen kom rollen’. De voorlopige agenda afspraak is gemaakt…

Een nuchtere Rob met Jo als visionair maakt een goed team!