ABN AMRO ziet grote toekomst in 3D-printen
NIEUWS

ABN AMRO ziet grote toekomst in 3D-printen

01 januari 2014
Eva van der Meer

Woerden, 22 maart 2012 - De Nederlandse industrie wordt op z’n kop gezet door de opkomst van 3D-printing en co-creatie, zo schrijft ABN AMRO in haar nieuwe sectorrapport over de industrie.

De vooruitzichten voor 3D-printing zijn rooskleurig. De verwachting is dat er in 2016 een wereldwijde markt is van 3,1 miljard USD van geprinte artikelen en 5,2 miljard USD in 2020 (rapport Wohlers Associates, 2011). Voor de Nederlandse ondernemers betekenen deze cijfers een verschuiving van werkzaamheden. Niet meegaan met deze stroom, leidt tot achterstand vindt David Kemps (sector banker Industrie, ABN AMRO). ‘Dit heeft grote gevolgen voor de Nederlandse markt. We moeten zowel co-creatie als 3D-printing omarmen.

Dit is ónze kans om productie weer binnen de Nederlandse grenzen te krijgen. Er kan echt al heel veel met 3D-printtechnologie. Dit zie je terug in de medische sector. De helft van alle gehoorapparaatjes wordt namelijk al geprint en de implantatie van een 3D-geprinte kunstkaak haalde alle voorpagina’s.’ De digitale revolutie zorgt er samen met 3D-printing voor dat er vaak geëxperimenteerd wordt. ‘Wat zeker is, is dat er meer onverwachte, ongedachte successen zullen zijn. Echte innovaties’, legt Kemps uit.

Door lokaal producten te printen, zal het voor bedrijven niet meer nodig, of zelfs aanlokkelijk, zijn om componenten of producten te laten maken in lagelonenlanden. 3D-printing maakt een seriegrootte van één mogelijk en bespaart veel transport, energie en grondstoffen. Doordat niet langer het onderdeel of eindproduct gedistribueerd wordt, kan 3D-printing ook de logistieke sector drastisch veranderen. De impact is dus groot, beaamt Kemps.‘Groothandels, distributie en retail gaan dit merken. Zij worden uitgeschakeld als consumenten en fabrikanten via internet onbeperkt toegang hebben tot werktekeningen, om vervolgens zelf te printen.’  

Intellectueel eigendom

Kemps benadrukt daarmee een belangrijk onderwerp binnen co-creatie en 3D-printing. De waarde zit ‘m steeds meer in het ontwerp- en ontwikkelproces. Daar zit meteen ook het gevaar. Kemps: ‘Hoe ga je om met het intellectuele eigendom en het auteursrecht van een innovatie of product? Als je dit niet goed regelt, ontstaan er precaire situaties. Zorg ervoor dat je er vooraf goed over nadenkt en maak de afspraken zo helder mogelijk.’  

Over het brancherapport

ABN AMRO wil voor haar klanten partner in ondernemen zijn. Daarom deelt de bank graag haar kennis en visie over sectoren. Jaarlijks worden verschillende analyses en onderzoeken uitgegeven in diverse branches en sectoren. Het sectorrapport ‘Hype, Haarlemmerolie of harde waardecreatie?’ is vanaf vandaag te downloaden via www.abnamro.nl/industrie