business development grafische bedrijven, business development drukkerijen

Business development voor grafische bedrijven en drukkerijen

De markt verandert. Drukopdrachten worden kleiner, de concurrentie neemt toe en de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Voor drukkerijen en grafimedia bedrijven betekent dit dat ze opnieuw naar hun bedrijfsvoering moeten kijken. Zijn alle processen efficiënt ingericht? Bereik ik mijn doelgroep? Maak ik voldoende gebruik van de technische mogelijkheden van dit moment? Kortom: is mijn organisatie toekomstbestendig?

Op deze pagina vindt je handige informatie over business development voor grafische bedrijven en drukkerijen. Wat is business development en hoe kun je hier als grafimedia bedrijf van profiteren? Hoe ziet succesvolle klantenwerving er in deze tijd uit? Op deze pagina vind je de antwoorden.

Klanten werven nieuwe stijl

Alweer 20 jaar geleden liep Rolf Maas, Accountmanager bij Xtandit, stage bij familie van zijn vader in de drukkerij. Veel klanten namen telefonisch contact op met het bedrijf. Er was wel wat e-mailverkeer, maar zeker niet in de mate waarin het nu gebeurt. Klanten kwamen ook nog echt naar de drukkerij toe om opdrachten te plaatsen. Tegenwoordig wordt er veel via de website vergeleken en besteld. Er is dus heel wat veranderd in 20 jaar tijd en daar hoort een andere strategie bij. Hoe kun je in deze moderne tijd gebruik maken van alle middelen om meer klanten te werven? Rolf Maas heeft de beste tips op een rij gezet.

Lees de tips
Klanten werven voor drukkerijen

Business development in het kort

Wat is business development?

Het versterken van processen, het verbeteren van bestaande klantrelaties en het aantrekken van nieuwe klanten. Xtandit begeleidt grafische bedrijven bij het realiseren van deze doelen.

Het vak van drukkers verandert. Waar je vroeger vooral bij de pers stond, wordt ondernemerschap steeds belangrijker. Je moet marketing voeren, een verkoopplan maken en naar klanten toe. Veel drukkerijen hebben behoefte aan begeleiding bij dat ondernemerschap.

Wat kan Xtandit betekenen op het gebied van business development?

Wij hebben zo’n 30 jaar ervaring binnen de grafische ondernemingen en kunnen bedrijven ondersteunen in hun ondernemerschap. Dat doen we door middel van seminars, maar we bieden ook persoonlijke begeleiding. We komen bij een bedrijf langs om het te analyseren. Vervolgens gaan we met de minder sterke punten aan de slag om de onderneming naar een hoger plan te brengen.

Welke kansen zijn er voor grafische ondernemers?

Er liggen mooie kansen in digitaal. Drukopdrachten worden kleiner: waar je vroeger 10.000 communicatie-uitingen maakte, maak je er nu misschien 300. Die 10.000 opdrachten gingen naar de drukker, die 300 kun je printen. Daar profiteer je van als je hebt geïnvesteerd in digitaal. Wij begeleiden jou als drukker en helpen je toekomst-proof te worden.

Social selling: hoe pak je dat aan?

Social selling is een nieuwe manier om zaken te doen. Via een sociaal netwerk legt u als persoon contact met uw netwerk en breid u deze steeds verder uit. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het posten van LinkedIn updates die de interesse van uw klanten wekken. In dit blog geven we je de 10 beste tips om met social selling aan de slag te gaan.

Lees het blog
social selling grafiicus

De glazen bol mag weg

Welke verandering heeft succes gebracht? En kun je daar op voortborduren? Door deze gegevens goed te analyseren heb je een stevige basis voor een scorecard. Toch zien we dat bedrijven nog steeds te vaak in hun ‘glazen bol’ kijken, in plaats van een scherpe analyse van de cijfers te maken. In dit blog gaan we in op het meten van resultaten. Welke gebieden verdienen aandacht? En waarom is meten zo belangrijk?

Lees het blog

Zet de klant op nummer 1

Volgens InfoTrends is het uitermate belangrijk dat grafische bedrijven inzetten op het leveren van een positieve klantervaring. Dat komt enerzijds doordat opdrachtgevers van hun grafische dienstverlener een omni-channel aanpak verwachten. Anderzijds willen grafische bedrijven de productiekosten verlagen en de efficiëntie verhogen. Dit moet helpen om te doorlooptijd van opdrachten te versnellen, wat bijdraagt aan de algehele, positieve klantervaring. In dit blog geven we 8 tips om samen met uw opdrachtgever een positieve klantervaring te creëren voor de klanten van deze opdrachtgever.

Lees de 8 tips

business development grafische bedrijven, business development drukkerijen

Business development voor drukkerijen en grafimedia bedrijven volgens Xtandit

Wij hebben zo’n 30 jaar ervaring binnen grafische ondernemingen en bieden bedrijven ondersteuning op maat in hun ondernemerschap. We analyseren en brengen de huidige situatie in kaart. Aan de hand van onze bevindingen helpen we organisaties op weg naar een zakelijk succesvolle toekomst.

Xtandit werkt samen met een groot aantal leveranciers. Ook de specialistische kennis van onze leveranciers zetten we in om organisaties zo goed mogelijk te helpen. Organisaties die voor Xtandit kiezen, kunnen er op rekenen dat onze experts altijd helpen om de meest geschikte oplossing te kiezen.

Het aanbod van Xtandit op het gebied van business development:

  • Assessment
  • Trainingen
  • Operator begeleiding

Bekijk hier onze business development diensten