Alpe dhuzes
BLOG

Xtandit initiator van digitale Alpe d’HuZes dagkrant

21 mei 2015
Edwin Jongsma

Op een dag rinkelde mijn telefoon. Toob Alers van Buro Toob uit Alphen aan den Rijn belde mij. Na wat koetjes en kalfjes vatte Toob de koe bij de horens. “Edwin, ik heb een probleem en jij bent mijn laatste redmiddel”. “Toob, vertel, hoe kan ik je helpen?”

De Alpe d’Huzes dagkrant printen?

Toob wilde vanwege het tienjarig jubileum van Alpe d’HuZes een dagkrant printen op locatie in Frankrijk. Zijn vraag was heel concreet: “Kan je mij helpen met een productie printer op locatie in Frankrijk, zodat we dagelijks de dagkrant kunnen printen voor alle deelnemers?” Ik heb even om bedenktijd gevraagd en verteld dat ik met onze partner Xerox in overleg zou gaan om de mogelijkheden te verkennen.

Al snel gingen bij mij de radartjes draaien. Een productieprinter op locatie faciliteren in Frankrijk! Hoe krijgen we de machine up and running op locatie? Hoe gaan we mensen trainen om operator te zijn? Hoe gaan we eventueel onderhoud en vervanging van toners e.d. regelen? Wat wordt het back-up scenario? Welke machine is geschikt om een dergelijke dagelijkse piek te verwerken? Wat bedragen de kosten? Maar vooral, is een geprinte dagkrant het juiste medium om Alpe d’HuZes bij een groot publiek onder de aandacht te brengen?

Of is er een betere oplossing?

Bij de laatste vraag triggerde ik mezelf. In een tijdperk van snelheid, digitalisering, social media en rich content (foto, video, dynamische content) past geen geprinte dagkrant. Kunnen we dit niet digitaal en cross mediaal oplossen? Met een eenvoudiger proces van creatie tot distributie? Met een korte go-to-market? En een groot bereik voor Alpe d’HuZes. Alleen al op Facebook heeft Alpe d’HuZes zes keer zoveel volgers als deelnemers in Frankrijk.

Samen met Toob Alers van Buro Toob en Dharminder Bihari van Xerox Nederland hebben we het digitale idee op hoofdlijnen uitgewerkt. Xerox Digital Publisher paste als oplossing perfect bij onze moderne insteek van deze klantvraag. We hebben samen met Xerox het volledige proces gesponsord. Leerlingen van het Grafisch Lyceum zijn op locatie verantwoordelijk voor de creatie en het uploaden van de content voor de Alpe d’HuZes dagkrant. Xerox Digital Publisher regelt de finale opmaak, het koppelen van de rich content en de digitale distributie via mail en social media kanalen naar de mobiele en vaste devices van de deelnemers, familie, bekenden en social media volgers.

Een mooie kickoff voor Alpe d’Huzes

Als klap op de vuurpijl heeft Xtandit vorige week een “antieke Xerox 1350” van Xerox gekocht. Samen hebben we besloten de opbrengst te schenken aan Alpe d’HuZes. Patty de Jong en Dharminder Bihari van Xerox Nederland hebben zondag 17 mei tijdens de landelijke kickoff de cheque aan Alpe d’HuZes overhandigd. Tevens werd die dag de digitale krant gelanceerd!

 

Ik wil Toob Alers, Dharminder Bihari, Patty de Jong, Wilco van Bezooijen, Elly Langeveld, Norbert Wassing, Bert van Toor, Eva van der Meer, Paul Hageman en alle leerlingen van het Grafisch Lyceum Utrecht bedanken voor de samenwerking in dit project. Namens Xtandit wens ik alle deelnemers enorm veel kracht, plezier en fietsvreugde toe in Frankrijk.

Wilt u de digitale Alpe d’HuZes dagkrant niet missen? Volg dan de Facebook pagina van Alpe d’HuZes. Ik hoop dat u, net als ik, uitkijkt naar de eerste digitale dagkrant!

Edwin Jongsma Xtandit
Edwin Jongsma
Commercieel Directeur