drupa workflow automatisering
BLOG

Workflow automatisering belangrijkste IT-investering voor printers

29 februari 2016
Joost van Hensbergen

In de aanloop naar drupa 2016 brengt de organisatie een reeks rapporten uit. De rapporten behandelen strategische veranderingen die plaatsvinden in de grafische markt. Één van de meest opvallende opmerkingen die in het ‘Touch the future – Applications that can create growth’ gemaakt wordt is: Workflow Automatisering is waarschijnlijk de belangrijkste IT-investering die een bedrijf kan maken, toch staat dit niet hoog op de boodschappenlijst van printers’. Waarom zal workflow automatisering een steeds grotere rol gaan spelen?

Een positieve toekomst

De recessie en digitalisering van communicatie hebben gezorgd voor een afname in de vraag naar print. Volgens drupa is dit echter geen reden negatief tegenover de toekomst van de printing industrie te staan. Het is wel van cruciaal  belang dat de industrie zijn producten en ddrupa fiensten aanpast aan de veranderingen in de vraag van consumenten. Deze zelfde conclusie werd ook getrokken door de Rabobank. Door deze ontwikkelingen is het effectief inzetten van de juiste print applicaties, zoals workflow automatisering, belangrijker dan ooit.

Lees ook de trends en ontwikkelingen grafische industrie 2016

Waarom workflow automatisering?

Workflow automatisering kan ingezet worden om meer opdrachten te verwerken in minder tijd én om controle te houden over het proces. Door een aantal stappen uit het productieproces te automatiseren, kunnen orders sneller en efficiënter geproduceerd worden. Zo’n 30 procent van het DTP-werk kan geautomatiseerd worden.

Een aantal voordelen van workflow automatisering op een rij:

  • Minder fouten maken
  • Hogere productkwaliteit
  • Efficiëntere tijdsbesteding
  • Rendabel om kleine orders te verwerken

Door de opkomst van de digitale technologie en communicatie, ziet drupa steeds meer belang in workflow automatisering in combinatie met digitale print. Door deze combinatie kunnen grafimedia flexibele productieprocessen inrichten die waarde toevoegen aan de product levenscyclus. Denk hierbij aan het produceren van (kleine oplages) gepersonaliseerde communicatie met het gebruik van een workflow. Volgens drupa hangt het succes van verschillende printing sectoren af van ‘de integratie van printproducten met web en mobiele communicatie platforms die ondersteund worden door dataservices en geautomatiseerde workflows!

De impact van digitalisering

Om de invloed van de digitalisering van print en communicatie weer te geven, staan er in het rapport een aantal cijfers waar de grafische industrie niet omheen kan.

In het drupa rapport wordt aangetoond hoe digitale technologie zowel de vraag voor print verandert, maar ook mogelijkheden creëert voor nieuwe print applicaties met het oog op groei. Een goede print applicatie op zich volstaat echter niet; planning, integratie en het in de markt zetten zijn de succesfactoren.

Download gratis het drupa rapport

Wilt u alle onderzoekresultaten en –cijfers uit het drupa Global Insights rapport ‘Touch the future – applications that can create growth’ lezen? En bijvoorbeeld weten hoe goed de verschillende markten (commercieel, uitgevers en verpakkingsmarkt) hun printapplicaties laten renderen?

Download direct het gehele drupa Gobal Insights rapport
drupal rapport
Joost van Hensbergen Xtandit
Joost van Hensbergen
Account Manager