trends en ontwikkelingen 2016 grafisch
BLOG

Trends en ontwikkelingen grafische industrie 2016

16 januari 2016
Ivo Bakker

De Rabobank deed onlangs onderzoek naar de ontwikkelingen in de grafische industrie. Lees hieronder de vijf punten die mij het meeste opvielen in het rapport, aangevuld met ontwikkelingen die we bij Xtandit’s grafische klanten zien plaatsvinden.

1. Grote druk op prijzen blijft ook in 2016

Uit het onderzoek van de Rabobank blijkt dat er in de grafische industrie na jaren eindelijk weer een stijging te zien is in het volume van zo’n 1,5%. Dat is op zich een positieve ontwikkeling. Waar veel grafische ondernemers echter tegenaan lopen is dat er nog steeds grote druk ligt op de prijzen en marges, doordat het aanbod groter is dan de vraag.

2. Businessmodel grafische industrie verandert

Daarnaast verandert de vraag van de klant structureel; wat je steeds meer ziet is dat traditionele drukkerijen hierdoor hun businessmodel (moeten) aanpassen. De klant verwacht tegenwoordig meer van een drukkerij dan het drukken van bijvoorbeeld folders en zoekt vaak meer naar een goede aansluiting tussen offline en online media. Businessmodellen veranderen daardoor vaak: bedrijven in de grafische industrie gaan zich specialiseren of worden een volwaardige grafimedia-onderneming. Hierdoor worden steeds meer nieuwe producten en diensten aangeboden.

Bij Xtandit zien we deze veranderingen ook en zetten we in op business development. Steeds vaker krijgen wij de vraag van grafische klanten hoe zij  bijvoorbeeld online, gepersonaliseerde communicatiematerialen kunnen verzorgen voor hun eigen klanten, en hoe ze dit zo veel mogelijk kunnen automatiseren. Hierdoor is het ook rendabel om kleinere oplages te drukken.

Lees hier meer over business development

3. ICT en transitiestrategie cruciaal

De Rabobank verwacht dat grafische bedrijven die hun onderscheidend vermogen niet goed weten te positioneren en benutten bij hun klanten, op middellange termijn te maken zullen krijgen met een negatieve ontwikkeling. (Nieuwe) dienstverleningen die vertrouwen op moderne ICT-technieken zijn daarbij cruciaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • printing on demand
  • web-to-print
  • databasebeheer
Lees ook ons blog gepersonaliseerde communicatie helemaal hot
ICT en transitiestrategie cruciaal

De kunst is om crossmediale en gepersonaliseerde communicatiematerialen te ontwikkelen. Omdat de transitie behoorlijke lastige beslissingen met zich meebrengt, zijn de juiste (externe) professionals/consultants nodig om het te laten slagen.

Xtandit heeft het afgelopen jaar veelvuldig de behoefte ingevuld van printing on demand voor de grafische industrie. Waar in het verleden grote opslag nodig was voor bijvoorbeeld voorbedrukt papier, kunnen we tegenwoordig met onze oplossingen de voorraden reduceren. De combinatie van de juiste software met een kwalitatief hoge machine en de juiste kennis, levert zichtbaar voordeel op voor de klant.

4. Lean-en-mean productieproces

Klanten binnen de grafische industrie hebben steeds meer behoefte aan communicatie gericht op kleine groepen of individuele personen. Door smart data te gebruiken kan er van alles gepersonaliseerd worden. Bovendien moet het binnen relatief korte tijd gerealiseerd kunnen worden. Dat vraagt van grafische ondernemingen een lean-en-mean productieproces.

Lees meer over lean printmanagement

5. Samenwerking met andere (grafimedia) bedrijven

Hoewel de totale omzet in de grafimedia branche in Nederland sinds 2010 met 30% afnam, neemt de omzet in het buitenland juist toe (met 15%). Nederlandse bedrijven kunnen profiteren van de buitenlandse markt, maar volgens het rapport is het dan meestal wel nodig de samenwerking met andere (grafimedia) bedrijven op te zoeken. Maar ook binnen Nederland is het slim om samen te werken met branchegenoten of zelfs branchevreemde partijen, om zo nieuwe producten en diensten aan te kunnen bieden die passen bij de crossmediale behoeften in de markt.

Wil je het hele rapport  lezen?

Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager