Augmented Reality Xtandit
BLOG

Prints worden sexy en interactief met Augmented Reality

04 oktober 2013
Edwin Jongsma

Voorspellingen geven aan dat het print volume de komende vijf jaar ongeveer 30% gaat dalen. Slecht nieuws voor onze branche? En die van de gedrukte media? Niet als je je eigen business-model bijtijds omvormt naar de wereld waarin we nu leven. Een wereld waarin mobiele devices ons leven beheersen. En laat nu deze mobiele devices de oplossing zijn voor ons probleem. Zij maken de door ons gekoesterde prints sexy en interactief. Hoe dan? Met Augmented Reality.

Wat is Augmented Reality?

Vertaald: Toegevoegde Realiteit (TR). Dit is een live beeld van de werkelijkheid, direct of indirect, waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze elementen bevatten meestal sensor data of extra informatie over de omgeving. Met behulp van advanced augmented reality technology (bijv. object herkenning) kan de toegevoegde informatie op een intuïtieve manier worden weergegeven. Zo kan de gebruiker er interactief mee omgegaan.

Is Augmented Reality de toekomst?

Augmented Reality bestaat al langer dan we denken. In de televisiewereld wordt het ingezet voor de overlay van beelden. Denk aan scores bij een wedstrijd of punten tijdens een quiz of een spelprogramma. Ook de gegevens op het scherm van onze digitale camera zijn voorbeelden van Augmented Reality. Denk aan: batterij levensduur, flitser aan/uit, etc. Een ander voorbeeld is de QR code, veelal te zien op gedrukte en geprinte uitingen als link naar online media. Deze technologie is dus helemaal van deze tijd.

Hoe kan ik Augmented Reality toepassen?

Een mooi praktijkvoorbeeld is het Nederlandse bedrijf Layar, het wereldwijde platform waarin Augmented Reality tot leven komt. Ruim 55.000 uitgevers en reclamemakers gebruiken de SAAS oplossing Layar creator. De IOS en Android Layar app is al 33 miljoen keer gedownload. De mobiele browser Layar stelt gebruikers in staat zaken te vinden op basis van Augmented Reality. Met de Layar app kun je ook QR codes scannen. De op de mobiele device geïnstalleerde Layar app maakt gebruik van de camera, het kompas, de gps en de accelero-meter om plaats en kijkrichting te bepalen.

 

Geld verdienen met Augmented Reality?

Heeft het filmpje u geïnspireerd om prints interactief en weer sexy te maken? Hopelijk wel! Het mooie is dat u met Augmented Reality de off-line en on-line wereld met elkaar kunt verbinden. En zo de conversie ratio van uw campagne kunt verhogen. U onderscheidt zich van uw concurrentie en u vergroot uw brand awareness. En voor de kosten hoeft u het niet te laten. De tijdschriftenbranche maakt al gretig gebruik van de Layar technologie. Klik op deze link om een voorbeeld te zien van Layar technologie in het blad Linda:

Grafische bedrijven, reclamemakers en andere creatieven kunnen zich onderscheiden met het toepassen van deze technologie. In een wereld waarin de prijs vaak centraal staat, is onderscheidend vermogen de oplossing voor een rendabel business model. Augmented Reality voegt dat vermogen toe aan zowel print als gedrukte media. Geen wonder dat experts de komende jaren een miljarden business voorspellen voor Augmented Reality. Wanneer stapt u in?

Pas op voor Augmented Reality High Jacking!

Is uw logo al voorzien van een Layar?

Ook wij van Xtandit hebben ons logo voorzien van een Layar. Download de Layar app voor Apple IOS of Google Android en scan uw logo. Gebeurt er niets, dan is het raadzaam met spoed uw logo te laten voorzien van een Layar. Een Layar high jacker ligt altijd op de loer…

Test uw layar app op het Xtandit logo

Wilt u weten wie uw documenten kan voorzien van layar technologie? Stuur mij een e-mail  ej(at)xtandit.nl of  tweet @ehjongsma

Edwin Jongsma Xtandit
Edwin Jongsma
Commercieel Directeur