Internet of Things
BLOG

O nee, gaat het internet nog meer volume van mijn drukpers afhalen?

05 september 2017
Ivo Bakker

Ik zal maar meteen met het goede nieuws beginnen: nee, Internet of things gaat niet nog meer volume van jouw drukpers afhalen. Maar wat is Internet of Things (IoT) nu eigenlijk precies, en wat heb jij daar als grafisch ondernemer aan? Lees het in dit blog.

Wat is Internet of Things?

Steeds meer apparaten zijn aangesloten op het internet. Misschien maak je zelf al gebruik van bijvoorbeeld de Fitbit of de Nike FuelBand. Dit zijn voorbeelden van apparaten die aangesloten zijn op internet. Maar denk ook aan een slimme thermostaat, een smart koelkast en een met internet verbonden auto (connected car). Het klinkt je wellicht nog wat science fiction achtig in de oren, maar dat is het niet. Het aantal met internet verbonden apparaten stijgt explosief. Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat er in 2017 al 8,7 miljard apparaten verbonden zullen zijn met het internet. Naar verwachting groeit dit aantal in 2020 tot meer dan 20 miljard.

Waarom zijn verbonden apparaten zakelijk interessant?

De mogelijkheden van Internet of Things zijn ongekend en er komen dagelijks talloze oplossingen bij. Het mooie van IoT is namelijk dat al die apparaten data (gegevens) verzamelen. Bedrijven zien hierin zakelijke kansen. Denk bijvoorbeeld aan een autoverzekeraar. Alle verzekerden rijden rond in connected cars. Deze auto’s zijn uitgerust met geavanceerde software die allerlei gegevens verzamelt. Van locaties, routes, snelheid, tot weersomstandigheden, rijgedrag van de gebruiker en de staat van het wegdek.

En daar liggen de kansen…

Voor jou als grafisch ondernemer. Bedrijven beschikken (mede dankzij IoT) over steeds meer informatie over hun klanten. Met deze informatie kunnen ze persoonlijker gaan communiceren en daar ga jij klanten natuurlijk bij helpen.

In plaats van printjes maken of hoog volume drukken ga je samen met de klant aan de slag om campagnes te bedenken, waardoor je van begin tot het eind deel neemt aan de campagne van de klant. Als grafisch ondernemer hoef je je dan niet alleen op prijs en kwaliteit te onderscheiden. Doordat je zelf actief met je klant aan de slag gaat zullen bedrijven die data verzamelen graag zaken met je doen. 

Kies de juiste tool

Als communicatiespecialist heb jij de kennis om digitale en fysieke documenten zo te verrijken dat de respons verhoogd kan worden. Om goede workflows in te richten en te kunnen meten, is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste tool. XMPie is één van die tools. Met deze oplossing kun je campagnes bouwen en analyseren wat het effect is van je communicatie, digitaal en fysiek. .

Meer over XMPie
XMPie uDirect Classic software
Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager