Klanten werven voor drukkerijen
BLOG

Klanten werven voor drukkerijen: Oldschool vs. Newschool!

05 januari 2017
Rolf Maas

Alweer 20 jaar geleden liep ik stage bij familie van mijn vader in de drukkerij. Veel klanten namen telefonisch contact op met het bedrijf. Er was wel wat e-mailverkeer, maar zeker niet in de mate waarin het nu gebeurt. Klanten kwamen ook nog echt naar de drukkerij toe om opdrachten te plaatsen. Tegenwoordig wordt er veel via de website vergeleken en besteld. Er is dus heel wat veranderd in 20 jaar tijd en daarbij hoort een andere strategie. Hoe kunt u in deze moderne tijd gebruik maken van alle middelen om meer klanten te werven?

Stap 1: Maak tijd voor klantwerving

In het verleden werd ruim 90% gedrukt en geprint in zwart-wit. In de laatste jaren is dat veel meer verschoven naar kleur. De afdrukken werden gemaakt nadat de printer ingesteld was en de bestanden opgemaakt waren. Dit proces nam behoorlijk wat tijd in beslag. Zeker wanneer er in die tijd meerdere kleuren gedrukt moesten worden. Tegenwoordig ontstaan er meer opdrachten en in kleine oplages. Om deze reden speelt snelheid een veel belangrijkere rol. De verwachting van de klant is vaak dat de plaatsing en de levering van een bestelling nog op dezelfde dag kan plaatsvinden. Door aan de voor- en achterkant processen te automatiseren is het in sommige gevallen mogelijk om 80% van de tijd, en daarmee ook kosten, te verlagen. Deze tijd kan goed besteed worden aan commerciële activiteiten binnen de onderneming.

Stap 2: Spot kansen en pak deze met beide handen aan

Waarbij u zich tot een aantal jaar geleden puur kon bezig houden met printen en drukken, zal nu veel meer ‘de ondernemer’ in uzelf naar boven moeten komen. Dit zal belangrijker worden dan ooit tevoren, zoals ook al in het Rabobank Cijfers & Trends rapport voor 2017 naar voren kwam. Hiermee bedoel ik eigenlijk dat een commerciële instelling zowel offline als online een erg belangrijk aspect zal zijn. Bovendien zie ik dat er veel meer tijd besteed zal moeten worden aan de klant voor het onderhouden en opbouwen van relaties. Om dit succesvol te laten worden, zal flexibiliteit in het ondernemerschap en toewijding van het management een belangrijke rol spelen.

De klant heeft namelijk de grootste mogelijkheden om aanbieders te vergelijken via het internet. Drukkerijen moeten tegenwoordig meer service verlenen om het zelfde te kunnen verdienen als 10 jaar geleden. Dit laatste is bij veel ondernemers waar ik mee heb gesproken een lastig onderwerp, maar waarom eigenlijk…?

We leven in een maatschappij waarin we kunnen en willen vergelijken. Niet alleen u als ondernemer, maar ook uw (potentiële) klanten. De positieve kant hiervan is dat we ons en de concurrentie scherp houden. Waar uw concurrenten niet opletten creëert dit voor u weer kansen. Het is daarom belangrijk om continu scherp te blijven!

klanten werven voor drukkerijen

Tip: Laat uw website niet stoffig worden

Waar drukkerijen vroeger grootschalig adverteerden in bladen, brochures en de Gouden Gids, is er tegenwoordig Google, Facebook, LinkedIn, Pinterest en ga zo maar door. (Lees ook onze 10 social selling tips voor de graficus)

Uw website is belangrijk om uzelf vindbaar te maken op internet. Bekijk hoe goed u vindbaar bent via zoekmachines, met Google als belangrijkste bron. U wordt wellicht wel goed gevonden op de naam van uw drukkerij, maar het gros van de mensen zoekt eerder op termen als flyer printen, visitekaartjes drukken, posters laten maken, drukkerij Woerden en ga zo maar door… Het is belangrijk dat u ook op deze termen met uw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt, anders verliest u de deal al bij voorbaat aan een concurrent. Dit is een vak op zich. U kunt daarom de hulp van zogenaamde ‘SEO-specialisten’ of marketingbureaus inschakelen.

Laat u website ook eens testen en beoordelen door anderen. Vraag dit het liefst direct aan uw klanten. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een klanten testpanel en stel ze gerichte vragen over:

  • het design
  • het gebruikersgemak
  • de teksten
  • uw online diensten en producten

Op basis van de testresultaten kunt u uw website optimaliseren, waardoor u meer klanten kunt werven en behouden.

Nodig uw klanten uit voor een testpanel om achter belangrijke verbeterpunten van uw website te komen.

Rolf Maas
Account Manager Grafisch Xtandit

Tip: toon uw referenties online

Waar drukkerijen in het verleden een showroom hadden in de zaak, is het tegenwoordig belangrijk om uw werk online tentoon te stellen. Bij een aantal sign bedrijven zie ik al dat ze hun referenties tonen via hun website en social media kanalen. Natuurlijk loopt u daarmee het risico dat uw concurrent deze klant gaat bellen. Maar als u een sterke band heeft opgebouwd met deze klant, komt de concurrent daar niet zomaar tussen.

De “newschool” tijd is er mooier op geworden!

Als u het mij vraagt, is het tegenwoordig een stuk spannender om een drukkerij goed draaiende te houden:

  • U als ondernemer moet weer echt ondernemen. Maak tijd vrij voor commerciële taken of huur hier iemand voor in.
  • Marges worden kleiner, maar u kunt meer werk automatiseren waardoor u meer opdrachten kunt realiseren en dus meer omzet kunt behalen.
  • Houd uw concurrentie in de gaten en pak kansen met beide handen aan.
  • Uw grootste concurrentie bevindt zich online. Uw website is misschien wel de grootste, hardst werkende verkoper die klanten voor u binnen haalt. Geef hier dan ook de nodige aandacht aan en investeer in een website die up-to-date en zo goed mogelijk gevonden wordt in zoekmachines.
  • Investeren in uw website betekent dus ook automatisch: investeren in nieuwe klanten.

Hoe kan Xtandit helpen bij klanten werven?

Wij gaan graag met u in gesprek om te praten over business development.  Alle collega’s binnen Xtandit hebben een verleden in de verkoop van drukwerk. Omdat zij ook aan de andere kant gestaan hebben, weten zij precies hoe hier op de juiste manier mee om te gaan. Als marktleider binnen de grafische industrie zijn wij dus een goede sparring-partner.

Daarnaast presenteren wij elke maand nieuwe blogs binnen het grafisch team waarin u onderwerpen en tips kunt vinden die u in de praktijk kunt toepassen. Zijn er vragen over een bepaald onderwerp en kunnen wij u hierbij helpen, dan horen wij graag van u.

Rolf Maas Xtandit
Rolf Maas
Account Manager