Grafische ontwikkelingen 2018
BLOG

Grafische ontwikkelingen 2018

25 januari 2018
Joost van Hensbergen

De consumentvragen veranderen razendsnel. Toch blijft het in theorie heel simpel voor jou als ondernemer: vraag en aanbod bij elkaar samenbrengen. Maar wat wenst de consument anno 2018? We gaan het dit jaar alleen maar makkelijker en relevanter maken. In de branche zien we dat de consument steeds hogere verwachtingen heeft. Om daarop in te spelen moet je van goede huizen komen. We bereiden je voor op de belangrijkste ontwikkelingen in 2018.

Onze tip: blik terug op 2017

Voordat we direct weer doorvliegen in 2018, is het belangrijk om stil te staan bij wat 2017 ons allemaal heeft geleerd. Vorig jaar hadden wij, op basis van rapporten, voorspelt wat er in 2017 zou veranderen. Volgens ons zijn de voorspellingen uitgekomen. Zo merken wij, binnen onze samenwerking met ruim 400 grafische ondernemers, een lichte groei in het volume. Daarnaast ervaren wij het belang van een goede visie binnen de grafische branche en het zoeken van uitstekende samenwerking met partners.

Blik terug op de voorspellingen voor 2017

Welke ontwikkelingen zetten we dit jaar door?

Afnemende daling in grafische industrie

De industrie blijft, in de brede zin van het woord, groeien. De economie is stijgend, waardoor producenten meer geld uit kunnen geven. Hoewel de grafische markt nog steeds dalend is, is de pijn dit jaar een stuk minder te voelen dan afgelopen jaar, aldus de cijfers van het CBS. Ondanks de groeiende economie, zal de groei niet vanzelf aan komen waaien. Als je blijft doen wat je altijd deed, dan ga je achteruit. Het is tijd om dus slim te investeren, waarbij je de volgende ontwikkelingen in gedachten kunt houden.

Stevig en flexibel ondernemerschap blijft onmisbaar

Als offline winkel ben je in strijd met de online winkels. Even waren we bang dat de offline winkels zouden verdwijnen en alleen de grote bedrijven het offline zouden overleven. Maar na een grote online overheersing, blijft het verlangen naar ‘echte’ winkels met ‘echte’ mensen. Offline winkels zijn niet dood! Wij denken dat je als offline winkel niet de strijd moet aangaan met de online winkels, maar je eigen pad moet trekken. Wij zien twee kansen waarin je je offline kunt onderscheiden :  

1. Focus op kwaliteit

Onderscheid met een sterke visie en focus op de kwaliteit. Jouw klant komt niet aan tafel omdat jij de goedkoopste bent. Online focust de consument veel sterker op de prijs, daarentegen ligt offline de kans om de consument (of mag ik ConsuMens zeggen?) te overtuigen van de kwaliteit. De kwaliteit zowel van jouw product als ook de beleving voor de ConsuMens. Consumenten willen behandeld worden als mensen. En een mens heeft verschillende behoeftes, zoals kennis, gezelligheid en inspiratie. Het ligt voordehand dat je hier offline heel anders op in kunt spelen dan online.

2. Gepersonaliseerd drukwerk

Even doorspelend op de persoonlijke benadering naar mensen, zijn we ook een beetje moe van de massacommunicatie. Een ontwikkeling waarop jouw klanten in kunnen spelen voor hun klanten. Dankzij gepersonaliseerd drukwerk kunnen we mee in de transitie van massaproductie naar maatwerk. Een mens is een individu en zo wil hij/zij ook graag behandeld worden. Dankzij maatwerk bied je de ConsuMens de mogelijkheid zichzelf te onderscheiden van de rest.

Privacy beveiliging op een hoog pitje dankzij de GDPR

De privacy komt dit jaar op een nog hoger vaandel te staan, dankzij de invoering van de GDPR (General Data Protection) op 25 mei 2018. Waar personalisatie kansen biedt om je te onderscheiden, brengt het ook risico’s met zich mee. Je hebt immers met persoonsgegevens te maken, waarmee je zorgvuldig om dient te gaan. Weet met welke persoonsgegevens jij allemaal te maken hebt en waar je verantwoordelijk voor bent. Voorkom dat jij dit jaar van het veld geslagen wordt door een torenhoge boete. We besteden dat geld toch graag ergens anders aan uit.

Download starterspakket: Dataveiligheid

Schrijf je in voor de kennissessie

Voor 2018 worden de ontwikkelingen in kwaliteit, personalisatie en GDPR dus alleen maar groter. Wat dit precies gaat betekenen in de grafische branche, behandelen wij graag in één van onze kennissessies. Op 14 en 21 februari 2018 staan onze eerstvolgende sessies gepland.

Bekijk het programma en schrijf je in
Experience Centre Xtandit
Joost van Hensbergen Xtandit
Joost van Hensbergen
Account Manager