gezond Xtandit
BLOG

Gezonder leven? Luister naar je lichaam!

Zelf ben ik, mede doordat ik Diabetes type 1 heb, erg geïnteresseerd in gezonde voeding, en een gezonde levenstijl. Ik volg momenteel een cursus tot Voedingsdeskundige, en ik maak mensen graag bewust van hun eetgedrag. Mijn lichaam reageert direct op voeding. Op de korte termijn heeft het invloed op mijn bloedsuikerspiegel, en op de lange termijn is er kans op complicaties, zoals hart- en vaatziekten, en problemen met ogen en zenuwen. Juist omdat “gezonde” mensen zich hier minder bewust van zijn, en hier minder snel mee geconfronteerd worden, motiveert het mij om iedereen te coachen naar een gezondere versie van zichzelf.

Dé manier om je ideale gewicht te bereiken is je lichaam optimaal te laten functioneren. Vergroot je kennis over voeding, en ontdek waar je lichaam om vraagt, en wat het nodig heeft. Afvallen en je natuurlijke gewicht bereiken, volgt dan vanzelf.

Hierbij 6 tips voor een energiek lichaam:

  • Haal dieper adem. Ons lichaam heeft zuurstof nodig om energie te produceren uit de koolhydraten die we eten. Helaas ademt het merendeel van de bevolking onbewust te oppervlakkig, waardoor we een heleboel potentiële levenskracht laten liggen. Diep ademhalen zorgt niet alleen voor vitaliteit, het vermindert ook stress.
  • Relax en haal de stress uit je lichaam. Het kost je lichaam behoorlijk wat energie om de spieren verkrampt en gespannen te houden. Iedere spier die verkrampt is, verbruikt kracht, vitamine-B, vitamine C, calcium, en magnesium, om in die gespannen toestand te kunnen blijven. Die vastzittende schouders of eeuwige frons kost je dus behoorlijk wat energie!
  • Eet minder. Net zoals een Formule 1 raceauto z’n beste rondetijden rijdt wanneer de benzinetank bijna leeg is, heb jij ook de meeste energie wanneer je nog net geen honger hebt. Ga wanneer je honger begint te krijgen geen enorme hoeveelheden naar binnen werken, want dan is je lichaam te veel kracht kwijt aan het verteren. Houd het licht en luchtig, dan rijd je de hele dag door je beste tijden.
  • Zoek de zon op. Zonder zonnebril twintig minuten in de zon is al voldoende voor je lichaam om op een natuurlijke manier cortisol aan te maken. Cortisol is het stresshormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam energie vrijmaakt om weerstand te kunnen bieden aan een stresssituatie. Het maakt je alert en actiever.
  • Drink voldoende water. Een tekort aan water (2% verlies is al genoeg) merk je onmiddellijk aan je energiepeil. Een sloom gevoel, fysieke moeheid, en een afnemend concentratievermogen is het gevolg. Veel mensen verwarren dit gevoel met honger, en gaan op zoek naar iets te eten. Uitdroging zorgt er echter voor dat je voornamelijk naar simpele suikers verlangt. Deze situatie doet dus net zo weinig voor je dorst, als het voor je lijn doet. Zorg dat je ieder uur een flink glas water drinkt (acht glazen over de dag verspreid is voldoende, tenzij je veel sport of zweet, dan heb je wellicht meer nodig).
  • Maak het niet te laat. Je lever en galblaas doen hun beste werk (jou ontgiften) tussen ruwweg elf uur ’s avonds en drie uur ’s nachts. Maar alleen als je ligt te slapen. Als je regelmatig veel later dan elf uur naar bed gaat, mis je deze belangrijke momenten, waardoor afvalstoffen zich ophopen en jij je de volgende morgen (en op den duur continu) futlozer voelt dan nodig is.
E. van Keulen. Tips voor een energiek lichaam. Geraadpleegd op 20 maart 2014,http://elisevankeulen.nl/tips-voor-een-energiek-lichaam/   
 

Persoonlijk advies op maat:

Mijn motto is; wees in balans, zit lekker in je vel, en eet niet minder, maar anders en bewuster! Niets smaakt zo goed als lekker in je vel zitten! Ook uw kopieermachine verdient daarom de beste voedingsstoffen. Door de juiste producten te adviseren aan mijn klanten, zal het beste resultaat geleverd worden. Dus kies bewust, dat smaakt uiteindelijk toch het lekkerst….