XMPie StoreFlow software
BLOG

Gepersonaliseerde communicatie helemaal hot

29 augustus 2016
Ivo Bakker

Waar bedrijven in de grafische markt zich vroeger vooral bezig hielden met het traditionele drukken, ligt de focus tegenwoordig steeds meer op een crossmediale aanpak. En dan geen onpersoonlijke communicatie meer in bulkoplages, maar relatief kleine oplages van gepersonaliseerde communicatie materialen. Jouw aandacht wordt toch ook meer getrokken door een e-mail van een autoverzekeraar met jouw naam, kenteken en een afbeelding van jouw automerk in de juiste kleur? Hoe kun je slim inspelen op deze trend?

Creëer een onderscheidend vermogen met gepersonaliseerde communicatie

Benadert een klant jouw drukkerij alleen voor het drukken van bijvoorbeeld een magazine of reclamefolder? Dan zal in 99 procent van de gevallen de keuze gemaakt worden op basis van de prijs, er zijn immers genoeg concurrenten die dezelfde afdrukkwaliteit aanbieden. In een sterk concurrerende markt moet je daarom slim inspelen op de laatste trends. Gepersonaliseerde communicatie biedt je de kans om zich te onderscheiden.

Denk met jouw klant mee en draag proactief ideeën aan om gepersonaliseerde communicatie te maken. Vraag op welke manieren je jouw klant kunt helpen om de communicatie zo relevant mogelijk te maken voor zijn/haar doelgroep, zowel online als offline. Zo ben je niet alleen een leverancier, maar een echte sparringpartner voor de lange termijn.

Resultaten van gepersonaliseerde communicatie voor jouw klant:

  • Hogere response rate & return on investment
  • Lagere kosten per response
  • Meer herhalingsaankopen

Wat heb je nodig voor gepersonaliseerde communicatie?

Je hebt een set variabele data nodig. Zo kan een reisbureau die een brochure naar bestaande klanten wil sturen denken aan naam, favoriete manier van reizen, vakantieland, standaard klant vs. VIP-klant, etc.

Daarnaast heb je software nodig om de variabele data om te zetten naar gepersonaliseerde communicatie. Afhankelijk van de grootte van jouw database kunnen jouw huidige RIP hiervoor ingezet worden, denk bijvoorbeeld aan een mail merge. Ben je niet helemaal op de hoogte van de mogelijkheden van jouw huidige RIP om variabele data te verwerken? Dan geven onze analisten hier graag vrijblijvend advies over. Neem daarvoor contact met ons op.

Variabele data verwerken met XMPie

Een oplossing die ik zelf erg handig en goed vind, is XMPie van Xerox. Met XMPie verhoog jij de productiviteit en efficiëntie van het maken van gepersonaliseerde communicatie in kleine en grote oplages. Waar veel RIPs de verwerking van variabele data niet goed aan kunnen, print je met de web-to-print oplossing XMPie juist snel en efficiënt alle documenten.

De mogelijkheden van XMPie

  • Gebruik variabele data om berichten te personaliseren voor elke ontvanger en maak de communicatie hiermee écht relevant.
  • Combineer prints, e-mails, web-toepassingen en mobiele telefonie voor een vergroot bereik van jouw één-op-één-marketingcampagnes.
  • Personaliseer grafische afbeeldingen, beeld en berichten met variabele data om de aandacht van jouw doelgroep te trekken en te behouden.
  • Verhoog de respons van jouw campagnes met ingebouwde hulpmiddelen en pas jouw gepersonaliseerde communicatie à la minute aan.
  • XMPie is modulair en schaalbaar. Zo kun je een software-oplossing kiezen die precies aansluit op jouw wensen.
xmpie udirect classic software demovideo

Bekijk in onderstaande video hoe de XMPie desktop software als een plug-in voor Adobe Indesign werkt, voor een korte indruk van de mogelijkheden.

Zie zelf hoe XMPie werkt tijdens een demonstratie

In augustus 2015 hebben wij de XMPie demo pod geïnstalleerd, zodat je bij Xtandit terecht kunt met vragen over allerlei cross mediale toepassingen van gepersonaliseerde communicatie materialen. Van een desktop oplossing voor variabele data op papier, tot web toepassingen en mobiele telefonie. Met deze software kun je praktische alle soorten communicatie materialen personaliseren. Je kunt zowel beeld als platte tekst eenvoudig personaliseren.

DTP specialisten Robert en Sander van drukkerij drukkerij Impressed en drukkerij Mercator/goedgeprint.nl brachten een bezoek aan ons Experience Center voor een demonstratie. Robert: “Je ziet in de grafische industrie dat steeds meer bedrijven zich op de multimedia markt gaan richten. We kunnen niet meer honderdduizend dezelfde boekjes printen, die worden niet meer verkocht. Het personaliseren binnen het drukkerijwezen is in opmars. Je ziet steeds meer dat de vraag hiernaar groeit. Ik denk dat je het in deze markt niet redt als je daar niet verder naar kijkt.”

“De demonstratie was erg duidelijk. Ik heb alle informatie gekregen die ik nodig had.”, aldus Sander. Robert is het met hem eens: “Het geeft ons een helder beeld wat XMPie voor ons kan doen. We wilden de functionaliteiten zien en kijken of het voor ons allemaal behapbaar en te doen is.”

Wil je advies over het inzetten van gepersonaliseerde communicatie of een productdemonstratie?

Onze analisten maken ook graag voor jou tijd. Ze helpen je meer gepersonaliseerde opdrachten te verwerken in beduidend minder tijd. Je kunt bij ons terecht voor advies over de verwerking van variabele data met zowel jouw huidige RIP als met XMPie.

Om te bepalen of het voor jouw grafisch bedrijf rendabel is om te investeren in XMPie maken wij een ROI-berekening. Daarnaast heeft Xtandit een netwerk van 550 grafische ondernemers waarvan een deel gebruik maakt van XMPie. Wij stellen je graag voor aan deze bedrijven zodat je zonder investering kennis kunt maken met XMPie. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos.

Wil je een goed advies over het verwerken van variabele data of een live demonstratie van XMPie? 

Neem dan contact met ons op voor het maken van een afspraak.
Xtandit grafische experts