kijkje in de keuken Xerox Elite Partner Event
BLOG

Xerox Elite Partner Event: kijkje in de inkjet keuken

25 februari 2016
Ivo Bakker

Impika is een frans bedrijf, gestart in 2003 en overgenomen door Xerox in 2013. In 2014 heeft Xerox het Impika Inkjet Innovation Centre geopend in Aubagne (Frankrijk). Xtandit is als enige in Nederland Elite Partner van Xerox op het gebied van high-end oplossingen. We ontvingen daarom een uitnodiging voor het Xerox Elite Partner Event dat plaats zou vinden op vier en vijf februari 2016. Een mooie kans voor mij om eens een kijkje in de keuken nemen van de ontwikkelingen op inkjet-gebied. Én om mij te laten informeren over de strategie van Xerox op het gebied van high-end productieoplossingen.

Nog investeren in toner printers?

Ik krijg veel de vraag van onze relaties of het nu verstandig is nog in toner printers te investeren nu de inkjet-ontwikkeling zo ver is.  Wat je kunt zien in het Innovation Centre in Aubagne is dat er zeer zeker rekening gehouden moet gaan worden met inkjet.

Een belangrijke ontwikkeling is bijvoorbeeld dat er tegenwoordig uncoated 90 g/m plain paper probleemloos op 127 meter per minuut door de inkjet printer loopt. De resolutie die je nu kunt bereiken is 600 * 1200 dpi. Dit is dus zeker interessant wanneer je als bedrijf zo’n één miljoen afdrukken veelal op 90 grams plain paper verwerkt, voor bijvoorbeeld direct mail en transactioneel printwerk.

Maar wat me duidelijk is geworden, is dat de Nederlandse markt te klein is voor de implementatie van een veelvoud van dit soort systemen. Waar er al geruime tijd overcapaciteit is in de grafisch markt met offset en digitaal productie apparatuur, zie ik niet dat op korte termijn de inkjet printer veel aan terrein gaat winnen. Er is namelijk maar een handjevol bedrijven dat meer dan een miljoen afdrukken per maand rendabel kan verkopen.

Kennis en kunde staat voorop

Daarom blijft het mijn inziens voor de grafisch ondernemer interessant om je te blijven onderscheiden  door de kennis en kunde van de onderneming en de regionale aantrekkingskracht die veel bedrijven hebben.

Tevens kun je gebruik maken van het internet om je op een andere manier te profileren, waardoor je nieuwe kansen creëert in de markt.  Door het gebruik van onderscheidende materalen, workflow automatisering en een proactieve houding voor het binnenhalen van nieuwe relaties, kun je nog steeds de continuïteit van je grafische bedrijf in stand houden. Dit hebben veel van onze relaties al bewezen.

Lees hier meer over Workflow automatisering

Wij zullen ons als Xtandit dus vooralsnog veelal richten op het MKB grafisch bedrijf waar we de meerwaarde van onze kennis van printen kunnen delen met de ondernemer en operator.

Wel mooi om te zien wat Xerox doet in innovatie en ontwikkeling.  Er zijn elke dag 300 vakmensen fulltime bezig om ook met dit product voorop te lopen.

Steeds meer gebeurt digitaal

De groei van digitaal is tijdens het Xerox Elite Partner Event wederom bevestigd, op continue feed en zeker ook nog op losblad systemen. Als voorbeeld werd het ‘verpakkingsverhaal’ van het Engelse bedrijf Alexir Digital voorgedragen.

Alexir Digital presenteerde hun veranderde business model, dat voldoet aan de steeds groter wordende vraag naar kleine oplages (gepersonaliseerde) verpakkingen. Dit hebben ze mogelijk gemaakt met de nieuwe iGen 5.

Het bedrijf is een van de eersten in de UK met een in-line digitale oplossing voor het vouwen van kartonnen verpakkingen. Dit doen zij met de eerste digitale pers die dik karton tot 610 micon kan verwerken. Digitale technologie stelt hen in staat om printing on demand aan te bieden tegen lage initiële kosten en met een minimale oplage van slechts één stuk. Bovendien is personalisatie van de verpakkingen geen enkel probleem meer voor het bedrijf en kunnen zij tegenwoordig een groter assortiment aan hun klanten aanbieden.

Alexir bewijst dat je als grafisch bedrijf bijna niet meer om de digitalisering van communicatie en productieprocessen heen kunt.

De leerpunten van het Elite Partner Event

Ik ging vier februari naar het Impika Inkjet Innovation Centre met het gevoel dat de inkjet flink aan terrein zou gaan winnen. En dat de grafische branche snel al niet meer om deze technologie heen zou kunnen. Ik denk nu echter dat de inkjet revolutie nog wel een tijdje op zich zal laten wachten en dat grafische bedrijven vooral moeten investeren in drie andere dingen: kennis,  kunde en digitalisering.

Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager