DRA Xtandit
BLOG

Een DRA biedt grafische industrie kansen

29 november 2012
Ivo Bakker

Dat de grafische industrie nog steeds in zwaar weer zit heeft de Rabobank bevestigd met de nieuwste cijfers & trends. De redenen zijn zo langzamerhand wel duidelijk. Structurele overcapaciteit met daaraan gekoppeld de tegenvallende economische ontwikkelingen zijn grote boosdoeners. In de Cijfers & Trends worden ook kansen aangegeven. Wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar ook in deze tijden liggen er kansen. Meer focus op bepaalde producten, de verkoop en/of marketing.  Eén van de kansen die de Rabobank noemt is web2print. Veel bedrijven brengen dit meteen in verband met de zogenaamde internetdrukkers, maar web2print is veel meer. Het is een extra verkoop- en marketingkanaal, waarbij ook  extra mogelijkheden ontstaan voor de reeds bestaande klanten van uw bedrijf.

Geconcludeerd wordt dat de oplages steeds kleiner worden. Hierdoor wordt digitaal produceren steeds vaker een economische noodzaak. Hierdoor wordt het begrip print-on-demand nog maar eens extra benadrukt.  Met de digitale techniek  kan uw bedrijf extra diensten en producten ontwikkelen. Denk aan variabele data, tegenwoordig zelfs in beeld. Daarnaast bestaan er steeds meer kant-en-klare marketingproducten, zoals wijndozen en golfbaldoosjes  die al ril- en vouwlijnen hebben. Xtandit kan hiervan leuke voorbeelden aanleveren.

Digital Readiness Assessment (DRA)

Nu is er niet altijd tijd voor om hiermee uitgebreid aan de gang te gaan binnen het bedrijf. Hiervoor heeft Xtandit ProfitAccelerator ontwikkeld. En een onderdeel hier van is de Digital Readiness Assessment . Met deze Digital Readiness Assessment kunnen wij aan de hand van 17 vragen uw kansen gedegen in beeld brengen. Maar dan houdt het niet op. Xtandit kan met de tools van ProfitAccelerator uw bedrijf ook verder ondersteunen, zoals met het opstellen van een business- of marketingplan.

Zoals de Rabobank  zegt: er zijn kansen en bedreigingen. Meer focus op de kansen levert wellicht nieuw verdienmodellen op binnen uw bedrijf.  Voor 2013 wordt er een verdere krimp voorspeld. Toch zijn er voorbeelden genoeg van bedrijven die ondanks de slechte economische omstandigheden zich staande weten te houden met goede resultaten en zelfs groei. En nee, niet met lage prijzen.  Natuurlijk zal de grafische industrie altijd conjunctuurgevoelig blijven, maar er zijn veel producten en diensten die hier minder gevoelig voor zijn. Er worden nog steeds nieuwe diensten ontwikkelt voor klanten die volop kansen bieden om uw grafische bedrijf klaar te stomen voor de toekomst.

Heeft u na het lezen van deze blog interesse om eens verder te praten voor het uitvoeren van een Digital Readiness Assessment dan kunt u rechtstreeks contact met mij opnemen. Ik wil u graag helpen met de verdere ontwikkeling van uw grafische bedrijf en met name ook nadat we een Digital Readiness Assessment hebben uitgevoerd. De eerste 5 aanmeldingen ontvangen een gratis DRA!

Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager