sfeerimpressie-drupa-2016/
BLOG

drupa 2016 – de voorspellingen

26 november 2015
Ivo Bakker

Voor de grafische branche is 2016 weer een belangrijk jaar, want van 31 mei tot en met 10 juni wordt in Düsseldorf  ’s werelds belangrijkste grafische vakbeurs gehouden: drupa, wat staat voor druck und papier. Toepasselijk thema van drupa 2016: “Touch the Future”.

Drupa (je schrijft het normaliter zonder hoofdletter…) is een gigantisch grote beurs met naar verwachting weer meer dan 1.800 standhouders uit meer dan 50 landen verdeeld over 19 grote beurshallen. Een megabeurs waar elke leverancier zich uitslooft om de allernieuwste producten, meest baanbrekende businessmodellen, succesvolste klantvoorbeelden, technische innovaties, demonstraties van toekomstige producten en oplossingen te laten zien aan tienduizenden bezoekers uit de hele wereld. In 2012 werd deze beurs bezocht door zo’n 188.700 bezoekers. Men verwacht in 2016 een nog groter aantal bezoekers, vooral omdat de grafische industrie in het verre oosten zich spectaculair ontwikkelt en men uit die regio veel extra bezoekers verwacht.

Kortom, drupa is een groot spektakel dat geen enkele grafische ondernemer mág missen. Want als grafische ondernemer wil je natuurlijk weten wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen in je branche zijn en welke producten nu al beschikbaar zijn om nieuwe wegen in te slaan of nieuwe diensten voor je grafimediabedrijf te ontwikkelen.

Dit keer geen inkjet drupa?

Tot nu toe werd drupa om de vier jaar georganiseerd, maar met ingang van 2016 zal deze beurs nu elke drie jaar plaats vinden, dus 2016, 2019, 2021, etc. Dit uiteraard vanwege de steeds snellere ontwikkelingen die het gevolg zijn van het internet en digitale technologieën.

Drupa 2012 stond destijds vrijwel geheel in het teken van inkjet. Vandaar dat die beurs ook wel de “inkjet drupa” werd genoemd. Tijdens die aflevering werd dan ook een groot aantal aankondigingen gedaan en werden zogenaamde “technology demonstraties” gegeven van vaak nog te introduceren inkjet printoplossingen. Achteraf is helaas gebleken dat (te) veel leveranciers de geplande marktintroducties van hun (vaak als revolutionaire inkjettechnologie aangekondigde oplossingen) totaal niet hebben kunnen realiseren. Zodat we toch een wat wrange nasmaak hebben gekregen van die “inkjet drupa” van 2012…  Men verwacht echter dat veel van de toen al aangekondigde inkjet machines op de drupa 2016 beurs nu toch eindelijk echt leverbaar zullen zijn.

De wat overspannen verwachtingen die velen van de vorige drupa hebben overgehouden, heeft men nu geprobeerd af te zwakken door een aantal soms nog in de kinderschoenen staande nieuwe technologieën en ontwikkelingen samen te brengen in enkele afzonderlijke thema’s.

De volgende thema’s krijgen extra aandacht op drupa 2016 in een uitgebreid congresprogramma dat, net als de beurs zelf, in totaal elf dagen zal duren:

  • 3D printing
  • printed electronics
  • packaging production
  • multi-channel communication
  • functional printing
  • green printing
Drupa 2016 Xtandit

Een ijzershow

Maar al dit soort mooie thema’s ten spijt, ook deze drupa 2016 zal weer een mooie en grote “ijzershow” worden, met weer veel introducties van zowel xerografische-, als inkjetpoductieprinters. En natuurlijk hier en daar nog wat gloednieuwe papierspuwende offsetpersen. Allemaal uitgerust met nog meer automatisering, een nog betere afdrukkwaliteit, een nog hogere snelheid, nog eenvoudigere bediening en nog meer geïntegreerde afwerkoplossingen. En zo wordt het gelukkig weer een feest om al die 19 hallen door te ploegen en op zoek te gaan naar al die mooie innovaties en prachtige nieuwe grafische hardware en software oplossingen. Bedoeld voor een grafische branche, die volgens het  tweede drupa Global Trends report opvallend optimistisch is over haar toekomst na een toch heel lastige economische crisis. Maar liefst 48 procent van de voor dit onderzoek geïnterviewde grafische ondernemers voorziet een verbetering in de resultaten van zijn onderneming.

Drupa en Nederland

Zo’n zes procent van alle bezoekers komt uit de Nederlandse grafische industrie. Daarmee  behoort ons land tot de top vijf van drupa-bezoekers. Dit percentage zal ook voor drupa 2016 naar verwachting niet veel lager liggen. Düsseldorf is tenslotte dichtbij, de ontwikkelingen in de grafische industrie gaan ook hier razendsnel en de concurrentie is hevig. Daarom wil je als Nederlandse grafische ondernemer natuurlijk zo goed mogelijk weten wat voor jouw organisatie relevant is om voorop te blijven lopen in klantcommunicatie en in de efficiency van je bedrijfsvoering en productie.

Xerox @ drupa 2016

Ook Xerox heeft al laten doorschemeren op drupa 2016 weer met een aantal belangrijke productaankondigingen te komen. Omdat verwacht wordt dat Xerox ook in 2016 weer in de top tien van grootste standhouders zal staan, kan een bezoek aan drupa niet compleet zijn zonder een bezoek aan de leverancier die aan de basis heeft gestaan van zoveel innovaties in de grafische industrie en o.a. algemeen erkend wordt als uitvinder van het Printing On Demand concept. Een concept waar we afgelopen oktober nog aan werden herinnerd vanwege het 25-jarig jubileum van de marktintroductie van de DocuTech. Deze machine wist de digitale én papieren wereld op een zeer baanbrekende manier samen te brengen. Bovendien hebben veel grafische bedrijven hier hun huidige successen in digitaal drukken aan te danken. Dus ook op drupa 2016 kunt u weer het nodige aan verassende innovaties van deze marktleider in xerografische systemen verwachten. Maar uiteraard kunt u ook deze aflevering het nodige verwachten aan introducties op het gebied van inkjet oplossingen.

Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager