De kansen van professioneel personaliseren
BLOG

De kansen van professioneel personaliseren

26 juni 2017
Joost van Hensbergen

Terugblik kennissessie Personaliseren: ben jij er de volgende keer ook bij?

De vraag naar gepersonaliseerd drukwerk neemt sterk toe. Reden genoeg om je als grafisch ondernemer te verdiepen in de mogelijkheden van deze bijzondere manier van drukwerk maken. Het grafische team van Xtandit organiseerde daarom op woensdag 21 juni een kennissessie rondom dit thema, speciaal voor grafisch ondernemers.

Wat is gepersonaliseerd drukwerk eigenlijk? Volgens Onzetaal.nl betekent dit letterlijk ‘Een eigen, persoonlijk karakter (aan iets) geven'. Oké, uitstekende uitleg, maar hoe breng je dit als grafisch ondernemer in de praktijk?

Van Office-probeersel tot professional

De meeste grafische ondernemers starten met de basis van personaliseren in de bekende Office pakketten. Denk aan een batch met brieven voorzien van adresgegevens, adresstickers en misschien al een uitstapje naar meer bijzondere items met een persoonlijke tint.

Ondernemers die tegen de grenzen van Office aanlopen, vergroten hun mogelijkheden door Adobe InDesign te gaan gebruiken. InDesign biedt ten opzichte van Office veel meer mogelijkheden dan Office voor het koppelen van databases.

In de sessie zijn we dieper ingegaan op de praktische kant van personaliseren. Hoe kun je bijvoorbeeld een externe EFI printserver inzetten bij het personaliseren? En hoe creëer je met behulp van de VDP (Variabele Data Printing) optie een zogenaamde ‘master’, waarop je gepersonaliseerde items zet? Het handige van zo’n ‘master’ is dat het je enorm veel tijdswinst oplevert. De masterfile wordt slechts één keer geript. Dat brengt – bij hoge resolutie foto’s – de verwerkingstijd al snel terug van uren naar minuten. En dat is best prettig, aangezien een grafische printer alleen geld verdient als hij aan het produceren is.

Personaliseren met een tool

Het gebruik van een tool zoals XMPie in combinatie met een externe Efi RIP maakt personaliseren efficiënter en makkelijker. Tijdens de sessie hebben we laten zien wat de mogelijkheden van deze tool zijn. Waar standaard software op veel RIP’s variabele data niet op topsnelheid kan verwerken, print je met de oplossing XMPie juist snel en efficiënt alle gepersonaliseerde documenten.

De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle inzet van XMPie is een goede database. Daar ligt voor veel organisaties een uitdaging. Met organisaties bedoel ik hier jouw klanten: de klanten van het grafische bedrijf van de toekomst. Deze tool kan je helpen om met klanten in gesprek te gaan over personalisatie. Moedig je klanten aan een goede database aan te leggen, zodat je op termijn niet alleen een persoonlijke brief voor je klanten kunt maken, maar over een paar jaar een complete multichannel campagne kunt ontwikkelen voor je klant. Want de vraag is niet óf communicatie verandert van massaal naar individueel, maar of jij ook meedoet.

Meedoen?

Ben jij niet bij de sessie aanwezig geweest, maar ben je toch benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van personaliseren? Neem gerust een contact met mij op en kom langs in ons Experience Centre.

Neem contact met mij op
Joost van Hensbergen Xtandit