trends grafimedia
BLOG

Cijfers en trends grafische industrie 2017 bekend

07 december 2016
Ivo Bakker

Het jaar 2016 loopt alweer ten einde. Dat betekent dat de grafische markt graag een tipje van de sluier wil zien van wat 2017 te brengen heeft voor de industrie. Welke trends zijn er te zien of te verwachten? En hoe goed zal de branche het komend jaar doen?

De Rabobank biedt al meer dan vijfendertig jaar branche-informatie waarin ze deze cijfers en trends onthult. Ook voor 2017 zijn er weer voorspellingen gedaan op basis van de ontwikkelingen en resultaten van 2016.  Dit wordt samengevat in het Rabobank Cijfers & Trends rapport. Wat kan de grafische industrie hier uit leren?

Trends 2016 continueren in 2017

Opvallend is dat het rapport dat Rabobank in november van dit jaar uitbracht nauwelijks afwijkt van het rapport dat begin dit jaar gepubliceerd werd. Daarmee verwacht de organisatie dat de grafische branche in 2017 voorzet wat in 2016 reeds belangrijk was.

Het meest opvallende verschil tussen het rapport over 2016 en het rapport over 2017 zijn de cijfers over de (verwachte) volumestijging. Hoewel in beide jaren de stijging positief uitvalt aldus het rapport, valt de verwachte volumestijging in 2017 0,5% lager uit dan in 2016 (zo’n 2% in plaats van 2,5%). Daarbij kan de kanttekening geplaatst worden dat de verwachting van 2016 overtroffen is met 1%. De grafische industrie heeft de afgelopen zes jaar wel met een omzetdaling te maken gehad van ongeveer 20%. Hoe kunnen grafische bedrijven zich positief ontwikkelen?

1. Stevig en flexibel ondernemerschap onmisbaar

Het rapport van de Rabobank noemt als één van de zaken om onderscheiden vermogen te creëren, het aangaan van partnerships met branchevreemde partijen. Op die manier kunnen nieuwe verdienmodellen ontwikkeld worden. Denk aan samenwerkingen met ICT-bedrijven of communicatiebureaus om een crossmediale, persoonlijke dienstverlening te kunnen bieden. Daarvoor is flexibiliteit in het ondernemerschap en toewijding van het management nodig.

2. Concurrentie uit andere branches

Er zijn nieuwe spelers op de markt met een voorsprong als het aankomt op online en crossmedia dienstverlening. Vaak komt deze concurrentie uit een andere branche vandaan. Het aanbieden van aanvullende diensten en het investeren in online en crossmediale dienstverlening, is daarom ook in 2017 van groot belang voor de huidige spelers. Workflow automatisering helpt de kosten lager te houden.

Reclame en drukwerk is steeds vaker het sluitstuk van een complete crossmediastrategie

Rabobank Cijfers & Trends
22 november 2016.

3. Particulieren vormen slechts 3% van alle afnemers

Wat betreft omzet, zouden grafische bedrijven zich niet moeten focussen op particulieren afnemers als we de cijfers mogen geloven. Deze groep is verantwoordelijk voor slechts 3% van de omzet. Er zijn drie opdrachtgevers die het meeste geld in het laatje brengen van de grafische markt:

  • Industrie (19% van de omzet)
  • Grafische branche zelf (19% van de omzet)
  • Reclamebureaus (13% van de omzet)

Dit geeft grafische bedrijven een goed inzicht met betrekking tot op welke industrieën zij zelf het beste de focus kunnen leggen voor 2017.

Tip: lees ook het blog ‘Voor mij geen glazen bol… Meet en weet!' voor meer tips om uw bedrijf in 2017 te laten groeien.

In het rapport van de Rabobank kunt u nog veel meer cijfers teruglezen en meer verwachte ontwikkelingen voor 2017 bekijken. Wilt u het hele rapport inzien?

Download het rapport

Ivo Bakker Xtandit
Ivo Bakker
Sales Manager