BLOG

Sneller met ‘RPA-handen’ en slimmer met ‘AI-brein’

20 november 2018
Roberto van den Heuvel

1. ECM is dood, Content Services is springlevend

In deze tijd van disruptieve technologie wil je als organisatie flexibel zijn en snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Robotic Process Automation (RPA) en Artificial Intelligence (AI) bieden bijvoorbeeld fantastisch veel nieuwe mogelijkheden om ons werk makkelijker, sneller en beter te maken.

Een traditioneel ECM (Enterprise Content Management) systeem is daar niet geschikt voor, maar Content Services (de opvolger van ECM volgens Gartner) wel. We zullen je niet met de technische details vermoeien (wil je wel graag meer details, lees dan dit blog), maar daarom is ECM (Enterprise Content Management) er dus niet meer.

2. Sneller-beter-makkelijker in de praktijk

Een Content Services platform maakt gebruik van AI. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de manier waarop document-workflows (zoals factuurverwerking) geautomatiseerd kunnen worden.

Bij oudere systemen kunnen facturen ook al automatisch herkend en verwerkt worden op basis van vooraf opgegeven regels, maar met AI is het systeem ook echt in staat om te leren. De factuurverwerking kan op veel meer punten geautomatiseerd worden. AI werkt echt als een brein, niet alleen als een uitvoerende machine. Zo kan een factuur door het systeem beoordeeld worden zoals een mens dat zou doen.

Het invoeren van facturen gebeurt in veel organisaties nu nog met de hand. RPA kan helpen om dit proces ook te automatiseren. RPA kun je zien als de handen die het saaie overtikwerk van je overnemen. Met AI en RPA kun je echt talloze (ook ingewikkelde) processen in de organisatie automatiseren.

3. Zet in op innovatie met AI en RPA

AI en RPA zijn al vol in ontwikkeling, maar dit biedt nog genoeg innovatiemogelijkheden bij organisaties. Research & Development afdelingen zetten zich in op gebied de innovatie van verschillende nieuwe technologieën, zoals Augmented Reality, BlockChain, AI en IoT. Zo worden organisties meegenomen in de digitale transformatie. Waar de toekomst nooit vast staat, is één ding duidelijk: met Content Services wordt het werk beter, slimmer en makkelijker.

Roberto van den Heuvel Xtandit
Roberto van den Heuvel
Manager Consultancy & Solutions