5 tips om drukwerk succesvol aan de man te brengen
BLOG

5 tips om drukwerk succesvol aan de man te brengen

04 juli 2017
Esther Kolpa

5 tips om drukwerk succesvol aan de man te brengen

Orders komen binnen, je produceert mooi werk en levert het af aan de klant. Maar wat als de orders niet vanzelf binnenstromen? Dan is het tijd om flink aan de slag te gaan. Speciaal voor jou als grafisch ondernemer: 5 tips bij de verkoop van drukwerk.

1.Wie ben je eigenlijk?

Bedenk wat jouw unieke kracht is. Het lijkt een inkopper, maar in de praktijk blijkt dat je makkelijk blijft hangen in de waan van de dag. Plan tijd in om weer eens goed op een rij te zetten waar jouw bedrijf in uitblinkt en wat dat betekent voor jouw klanten en prospects. Heb je jouw sterke punten helder voor ogen? Zorg dan dat (potentiele) klanten dat ook te weten komen door sterke online en offline media-uitingen in te zetten. Je bent origineel, dat weet ik zeker. Straal dat dan ook met trots uit, zodra je jouw krachten kent.

2.Voor wie doe je het eigenlijk?

Baken je doelgroep af. Kies een doelgroep en bedenk zijn beweegredenen. Waarom staat hij elke dag op en wat zijn de uitdagingen waar hij continu mee bezig is? Ook dit lijkt misschien logisch, maar in de praktijk zien we maar al te vaak dat organisaties hierin geen keuze durven te maken. Realiseer je altijd dat als je je op iedereen richt, je eigenlijk niemand aanspreekt. Personaliseer jouw boodschap. Een mens wil over het algemeen persoonlijk benaderd worden. Hiervoor zijn gelukkig veel tools die jou helpen met een juiste basis.

3.Geef aandacht aan de klant

Je hebt twee oren en één mond. Gebruik ze dan ook in deze verhouding. Hoe meer je luistert, hoe meer je te weten komt. Luisteren is de enige manier om erachter te komen wat de klant echt wil. Dus stop met vertellen wat jij allemaal wel niet kan. Dat komt wel als de klant zich begrepen voelt. Voorop staat de dat je klant zich gehoord voelt en dus dat jij hem aandacht geeft. Wanneer was het voor het laatst dat jij een echt (oprecht!) gesprek had met je klant?

4.Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk

Zowel particuliere als zakelijke klanten verwachten gemak. Ze zijn gewend alles online te kunnen bestellen en snel te krijgen waar ze om vragen. Zorg dat je hierin meegaat. Er zijn allerlei web-to-print oplossingen beschikbaar waarmee je in een handomdraai een online omgeving opzet waar klanten hun orders kunnen plaatsen. Een van deze oplossingen is XMPie StoreFlow, een oplossing waar wij enthousiast over zijn, omdat het ook mogelijkheden biedt om de pre-press te automatiseren.

5.Wees origineel

Wil jij dat jouw klant zijn totaalpakket bij je bestelt? Zorg dan voor originaliteit en kwaliteit. Bijzonder drukwerk dat echt waardevol is voor de klant. Zo kun je je onderscheiden door bijzondere materialen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan textielstickers die geen lijmresten achterlaten op galakleding, of het produceren van menukaarten die zo ongeveer een orkaan op een terras kunnen doorstaan. 

Naast originaliteit in materialen en kwaliteit, zien we ook een toename van de vraag naar persoonlijk drukwerk. Personaliseren is nu nog vaak een tijdrovende klus en veel organisaties wagen zich er dan ook nog niet aan, zeker wanneer de persoonlijke noot verder gaat dan een persoonlijke aanhef op een brief. Wij zien dat personaliseren steeds populairder wordt in de markt en dat dit veel verkoopkansen met zich meebrengt.

Wil je meer weten over de kansen en mogelijkheden van personaliseren? Lees dan ons blog Gepersonaliseerde communicatie helemaal hot.

Lees blog
XMPie StoreFlow software
Esther Kolpa Xtandit
Esther Kolpa
Inbound Marketeer