social selling grafiicus
BLOG

10 handige Social Selling tips voor de graficus

De wereld wordt steeds digitaler. Ook uw klanten zijn steeds meer online te vinden. Social media spelen een grote hierin. Het is daarom niet gek om eens te duiken in de wereld van social selling. In dit blog leg ik uit wat social selling (verkopen m.b.v. een sociaal netwerk) inhoudt en geef ik u 10 social selling tips om dit ook in de grafische branche toe te passen. Veel leesplezier!

Wat is social selling?

Social selling is een nieuwe manier om zaken te doen. Via een sociaal netwerk legt u als persoon contact met uw netwerk en breid u deze steeds verder uit. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het posten van LinkedIn updates die de interesse van uw klanten wekken. Maar ook het sturen van een persoonlijk bericht aan een interessante prospect valt onder social selling. U positioneert uzelf zo (op een niet opdringerige manier) als expert in uw vakgebied. Het draait allemaal om kennisdeling en waarde creëren voor uw doelgroep. Zo warmt u hen als het ware op om naar u toe te stappen wanneer ze in het daadwerkelijk aankooptraject zitten. Cold-calling is daarmee verleden tijd.

Social selling is ‘gekocht worden’ in plaats van verkopen

Joost van Hensbergen
Account Manager Xtandit

De 10 social selling tips

Bij Xtandit geloven we heilig in online waarde creatie door middel van het delen van informatie die relevant is voor uw doelgroep. Dit doen we op onze eigenwebsite, maar ook via sociale kanalen. Bijvoorbeeld door het delen van blogs en whitepapers. LinkedIn blijkt bij ons de beste manier om social selling in te zetten. Hierop trainen we onze accountmanagers en sales medewerkers ook. Hieronder deel ik hoe wij social selling bij Xtandit inzetten. Ik ben benieuwd wat u ervan vindt en hoe u dit gaat toepassen in de grafische branche.

1. Selecteer de juiste social media kanalen

Niet iedere doelgroep is te vinden op LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, etc. Probeer daarom altijd eerst uit te zoeken waar uw (meest waardevolle) doelgroep zich online bevindt. Focus dan uw social selling activiteiten op die social media kanalen. Start met één of twee kanalen om ervaring op te bouwen.

Hoe ontdekt u waar uw doelgroep zich bevindt?

  • Vraag het aan uw klanten, gewoon tijdens een geprek
  • Probeer in de huid van uw doelgroep te kruipen en bedenk op welke social kanalen u dan graag tijd zou spenderen
  • Heeft u als bedrijf reeds social media kanalen? Meet hoeveel views, bezoek en interacties plaatsvinden. Dat geeft u een goed idee of het netwerk interessant is voor social selling via uw persoonlijke profiel.

2. Laat uw persoonlijke profiel er tiptop uitzien

Zorg ervoor dat uw persoonlijke profiel zo compleet mogelijk is en dat u een profielfoto heeft die u goed representeert. Een eerste impressie kunt u immers maar één keer maken. Zorg voor een professionele foto die niet te stijf is, maar waarop u wel betrouwbaar en vriendelijk over komt.

Weetje ‘U heeft elf keer meer kans dat uw profiel bekeken wordt wanneer u een profielfoto gebruikt’ (bron: LinkedIn)

social selling tips graficus

3. Zorg dat u voldoende relevante informatie klaar hebt staan

Social selling is gericht op de lange termijn; online een expert-status opbouwen kost nu eenmaal tijd. Wanneer u start met social selling, moet u dus niet na één week al door al uw content heen zijn.  Zorg er daarom voor dat u al een ruime ‘database’ aan video’s, whitepapers, infographics, blogs, klantverhalen, webinars, etc. klaar heeft staan. Denk ook hierbij na welk type content het beste aansluit bij uw doelgroep.

Als u denkt ‘ik heb geen tijd om zoveel content te creëren’, dan heb ik een geruststelling voor u: content kun je ‘recyclen’. Van een onderzoek kunt u bijvoorbeeld een rapport creëren, hierover een blog schrijven en een infographic maken. Bovendien is het ook slim om relevante content van anderen te delen, zo laat u zien wat u bezig houdt.

4. Zorg voor visueel beeld

Als u tussen alle social media berichten wilt opvallen, is het belangrijk om visueel aantrekkelijke beelden te gebruiken. Zeker in de grafische industrie is dit een must. Een social media bericht met foto of afbeelding trekt bijna altijd meer aandacht dan een bericht met alleen tekst.

5. Mengt u zich in LinkedIn discussiegroepen

LinkedIn leent zich uitermate goed om uw doelgroep te vinden. In de zoekbalk kunt u zoeken op relevante termen. Zo heeft dit jaar drupa plaatsgevonden en is ook hier een groep voor gecreëerd. Meld u aan voor een relevante groep en start een discussie op. Probeer uw medemens een beetje uit te dagen. Een statement zoals ‘Als je Dropbox gebuikt kun je je bedrijfsgegevens net zo goed direct op straat gooien!’, trekt waarschijnlijk meer aandacht dan ‘Is Dropbox geschikt om je data veilig te houden?’.

6. Volg de activiteiten van uw klanten en prospects

Het is online geen eenrichtingsverkeer. Het is daarom belangrijk om op andere discussies te reageren, berichten van uw prospects te liken of een comment op een bericht achter te laten.  Probeer vooral kennis te delen en niet te snel op een sale aan te sturen.

7. Stuur ook persoonlijke berichtjes

LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om personen een direct mail te sturen. Via Sales Navigator kunt u een doelgroep-filtering toepassen en op basis daarvan uw doelgroep aanschrijven. Wat zet u in zo’n mail?

  • Probeer eerst een connectie te maken met degene die u aanschrijft. Complimenteer hem of haar bijvoorbeeld met een prestatie, of benoem dat jullie een gezamenlijke connectie hebben en dat deze u op hem/haar wees.
  • Leg uit wie u bent en waarom u de mail schrijft.
  • Bouw een WOW-factor in en leg uit hoe dit hem of haar kan helpen.
  • Vraag of de persoon open staat om eens van gedachten te wisselen en wanneer.

Weetje ‘ De kans dat mensen met u in gesprek gaan is vijf keer groter wanneer jullie een gezamenlijk connectie hebben’. (Bron: LinkedIn)

8. Publiceer content op LinkedIn Pulse

Via LinkedIn Pulse kunt u (lange) artikelen schrijven, die toegankelijk zijn voor zowel uw eigen netwerk als de rest van de LinkedIn gebruikers. De gepubliceerde content wordt onderdeel van uw profiel en helpt u om op te vallen tussen alle andere LinkedIn gebruikers.

9. Meet uw social media selling activiteiten

Zoals mijn collega Joost in zijn blog al aangaf, ”meten is weten”. Houd daarom de resultaten van uw social selling activiteiten goed bij. Stel van tevoren key performance indicators (KPI’s) op en meet dit maandelijks. Zo kunt u bijsturen waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan de volgende KPI’s:

  • Aantal eerstelijns connecties
  • Aantal views en clicks op uw berichten
  • Aantal updates per week
  • Aantal één-op-één conversaties via het platform
  • Aantal conversies (bijvoorbeeld downloads, contactaanvragen of inschrijvingen voor een event)
  • Hoe positief er op uw berichten gereageerd wordt
  • Aantal verkoopkansen dat uit uw social selling activiteiten voortvloeit
  • Uw persoonlijke Social Selling Index score op LinkedIn (bekijk hier uw SSI score volgens LinkedIn)

10. Start alleen met social selling als u dit ook leuk vindt

Als laatste tip wil ik u meegeven: social selling vraagt om toewijding, ook op de lange termijn. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het simpelweg niet werkt, wanneer iemand er alleen mee begint ‘omdat het moet’. Het kost al gauw een aantal uren per week om voor nieuwe content te zorgen en de interactie op te zoeken. Als u hier ook plezier uit haalt, houdt u uw social selling activiteiten ook op lange termijn vol.

Ik ben erg benieuwd wat u van bovenstaande soccial selling tips vindt en welke u in de praktijk gaat toepassen. Heeft u nog andere tips? Plaats dan een comment. En, als u online met me wilt linken en ideeën wilt uitwisselen, dan vindt u hier mijn LinkedIn profiel.